Insändare - Slutenpsykiatrin 2.0

Mer
10 år 9 månader sedan #595305 av killergirl
Ja jag tar Citalopram 30 mg dagligen
Mer
10 år 9 månader sedan #595389 av Admin1
Motion kan minska psykossymptom och röster, så motion varje dag kan också vara ett alternativ.
Mer
10 år 9 månader sedan #595401 av killergirl
Jag går lite varje dag ....så gott jag kan o orkar...
  • trance
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #595452 av trance
Svar från trance i ämnet Insändare - Slutenpsykiatrin 2.0
för att återgå till trådens ämne så tycker jag det är en väldigt välskriven insändare som Erica har gjort! :D

jag tror att det är fler som varit inlagda som känner igen sig i det här? Utomjordingen, du skriver ju t.ex. om förhållanden som påminner om mobbing och utfrysning. är det det "vården" ska utsätta sina patienter för???
Mer
10 år 9 månader sedan #596083 av Utomjordingen
Jag skulle kunna skriva en hel del om vad som inte var bra på den 1:a psykavdelningen där jag var tvångsintagen som senare fick läggas ner, för så illa var det. Men jag skriver inte nu alla skandaler som det var på den avdelningen för jag har ingen lust och en och annan skulle ändå inte tro på mig om jag berättade vad som föregicks då. Förresten, det var länge sedan och egentligen är det först på senare tid som jag har vågat tänka på det.
Mer
10 år 9 månader sedan #596257 av Admin1
idag är man inte inlagd så ofta om man har schizofreni och i genomsnitt 6 dagar per år. Man har heller inte så mycket kontakt med psykiatrer och bara 1,6 besök per år. Jag har räknat ut att i genomsnitt så tillbringar man 1,6 % av tiden hos psykiatrin. Egentligen är det viktigare att satsa på att förbättra hemmiljön och göra den trivsam och bra än att göra psykiatrin trivsammare. Jag tycker att psykiatrin tillmäts en större betydelse än vad den egentligen har. Skall man förbättra vår vård, så skall man satsa på patientutbildning och självhjälpsråd, eftersom 98,4 % av vår tid vårdar vi oss själva. Anhöriga är också en grupp som behöver mer utbildning och stöd med t.ex telefonrådgivningscentral. Det är inte så kul att ringa och störa vården och det är bättre med telefonrådgivningscentral som har som jobb att bara svara på frågor.