Insändare - Slutenpsykiatrin 2.0

Mer
10 år 9 månader sedan #596259 av Geta
Vi är för fixerade vid psykiatrin på Viska! :väggen
Mer
10 år 9 månader sedan #596267 av Utomjordingen
Geta, det är väl andra tider idag. Tänk, min överläkare som jag hade då på den tiden tyckte att jag skulle rehabiliteras i 6 år istället för 2 år som det var då. För jag vägrade att vara inlåst i 6 år för ingenting – begick inte ens brott då – så jag kontaktade en advokat som såg till att jag blev av med tvångspapper och så skrev jag ut mig i samma veva. Brottet om man säger så som jag begick då var bara helt enkelt så att jag hörde röster (hörselhallucinationer) och gör det än idag trots tvångsmedicinering i 12 år (ute i samhället) och idag ApoDos – Risperdal.
Mer
10 år 9 månader sedan #596297 av killergirl
Jag mår som bäst i hemmet och vill helst vara där ej inlagd..Jag har tur som har sambo och mamma som hjälp..Men som du säger min sambo skulle nog behöva stöd ibland från typ Psykiatrin..han är med vid mina Läkarbesök o ibland på mottagningen..Men vad jag förstår är det jobbigt för honom när jag mår dåligt o det tänker jag inte riktigt på just då...asså typ
Mer
10 år 9 månader sedan #596453 av Admin1
Utomjordingen,

Idag blir man aldrig inlagd i 6 år utan vårdtiden är oftas1 1-2 veckor. Ett år på sjukhus kostar nog 2 miljoner och sådana summor vill man inte lägga ner på oss längre utan det blir billigt gruppboende för 500000 kr per år istället, där man får betala hyran själv.
  • trance
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #596539 av trance
Svar från trance i ämnet Insändare - Slutenpsykiatrin 2.0
vitsen med en välfärdsstat är ju att den SKA kosta, att det SKA få kosta och att vi alla hjälps åt att betala det. så fort man börjar prata om välfärdsstaten i termer av summor och kostnader försvinner själva vitsen med det.

det känns som att många idag, särskilt politiker, har fått för sig att det går att styra ett samhälle nästan gratis, att det ska fixa sig självt utan några pengar. antingen har man en välfärdsstat som fungerar och som ger människor trygghet och självkänsla, och det är något som kostar, och det kostar mycket, men jag anser att det är värt det. eller så rustar vi ner hela skiten och låter armbågarna bestämma. det är billigare men hur fint är det egentligen?
Mer
10 år 9 månader sedan #596661 av Admin1
Det verkar som framtidstrenden är att man alltmer skall sköta sin egen vård och att man därmed sparar in på sjukvården. Det finns en framtidsutredning här som regeringen har utgivit om framtidens vård. Har inte hunnit läsa den själv.
www.regeringen.se/content/1/c6/2 ... a34c17.pdf