5 miljarder till psykiatrin

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #30524 av
Svar från i ämnet 5 miljarder till psykiatrin
Ja, för en del sjukdomar. Men inte alla där det kan vara svårdiagnotiserat som tex schizofreni som kräver minst 6 mån sjukdom.
Risken finns att det blir många feldiagnoser vid för snabbt svar.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #30528 av
Svar från i ämnet 5 miljarder till psykiatrin
En person som kanske haft positiva symtom kanske inte söker hjälp förrän de enbart har negativa symtom och kan då feldiagnotiseras till depression och får antidepressiva mediciner som då förvärrar schizofrenin, i sin tur.
Mer
18 år 4 månader sedan #30532 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet 5 miljarder till psykiatrin
Ja, det är ju inte bra
Mer
18 år 4 månader sedan #30570 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet 5 miljarder till psykiatrin
Jag tycker att det finns en del bra förslag i Alliansens förslag och bäst gillar jag case manager dvs en slags samordnare för varje individ. Det kan lösa många av de problem som finns idag.

De föreslår 5 miljarder under 10 år, vilket är lika mycket som Anders Milton ville dela ut till psykiatrin. Jag tror att hans förslag bantades något, men psykiatrin har fått extra pengar av staten för att förbättra psykiatrin. När Milton föreslog 500 miljoner i extra pengar sas det att det inte var så mycket egentligen bara ett par procents ökning av anslag för psykiatrin.

Sysselsättningen kommer att förbättras redan i år. Pengar skall överföras från Samhall till Arbetsförmedlingen, som skall skapa jobb på öppna marknaden istället. Arbetsförmedlingen skall också jobba på ett annat sätt gentemot personer med funktionshinder och ett par tusen nya jobb skall skapas. Idag skall kommunerna stå för den dagliga sysselsättningen enligt lag, men problemet är att de inte följer lagen. Det är problem med kommunerna och kanske de är för små ofta, så de har inte resurser att hjälpa de med schizofreni, som få egentligen. Kanske borde större kommuner skapas med mer resurser.
Mer
18 år 4 månader sedan #30574 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet 5 miljarder till psykiatrin
Ja, man blir glad när psykiatrin uppmärksammas. Det är ju inte så ofta man hör något positivt tycker jag. Jag tycker att gnistan fattas hos regeringen och samarbetspartierna. Persson börjar väl bli trött på sitt jobb och jag tycker det märks lång väg.
Men sedan så vet man ju inte om det blir bättre med alliansen vid rodret. Kommer dom stå för sina löften, speciellt det där med sysselsättning och delaktighet för psykiskt sjuka. För det är otroligt viktigt tycker jag, det är ju det som får oss att må bättre. Man kan ju bara hoppas på att dom tänker köra hårt på dom löften dom skrivit om på dn debatt.
Jag tvivlar tyvärr på att psykiatrin kommer bli en viktig fråga för socialdemokraterna.
Mer
18 år 4 månader sedan #30594 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet 5 miljarder till psykiatrin
Jag tycker att regeringen gör ett hyfsat jobb egentligen. Arbetslösheten är låg jämfört med andra europeiska länder. Tillväxten god. Sverige får beröm av andra länder och rankades som det näst mest konkurrenskraftiga landet efter USA nyligen. I media utmålas katastrofer och elände. Jag tror det är borgerlig propaganda för att återta makten. De borgerliga brukar alltid sänka skatten när de får makten så att landet får ekonomiska problem och sedan brukar de förlora nästa val.