Vad har din kp gjort för dig?

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
7 år 8 månader sedan #858682 av Fantasio
Geta skrev: "När man är inlagd brukar man få en kontaktperson bland personalen."

Man får väl en per skift, tror jag. Jag har aldrig brytt mig om att endast dryfta saker med min kontaktperson då, jag frågar mest om jag får gå ut och röka.

Den person på psykossektionen som är min kp är förbålt svår att få tag på, jag mailade denne för några veckor sedan, men fick inget svar. Under min lediga dag hade jag tid att ringa och jag fick faktiskt svar till slut. Jag antar att de är underbemannade, då det är populärt att spara pengar på psykiatrin och att det är därför personalen är så svår att få tag i.
Mer
7 år 8 månader sedan #858683 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad har din kp gjort för dig?
Visste inte vem min kontaktperson på avdelningen var, när jag låg
inlagd med LPT. Han gav sig aldrig till känna. I efterhand fick jag
veta att jag hade haft en kontaktperson.
Mer
7 år 8 månader sedan #858684 av notwoodstock
Har flera kp. Dom är bra. Fast det är nå't skumt här på gemensamma boendet, fortfarande.
Mer
7 år 8 månader sedan #858983 av Admin1
Får man LPT kan man få stödperson, som inte tillhör psykiatrin.
Mer
7 år 7 månader sedan #865036 av Evillynn
Inom slutenvården i Umeå får man färger. Är man till exempel blå, så har man sina kontaktpersoner som tillhör det blå laget. Om jag minns rätt alltså.

Min KP på psykosmottagningen (öppenvården alltså) var jättebra, men hon gick i pension. Min nya var verkligen SÄMST. Min gamla KP (som var sjuksköterska) stod upp för mig i alla lägen och såg till att jag fick träffa läkare på direkten om det behövdes. Tyckte hon att jag började bli dålig, så gick hon och knackade på hos läkare tills någon hade tid. Hon såg till att jag kunde få de mediciner jag bad om (även benzo, då hon visste att jag inte missbrukade) och andra hjälpmedel, såsom kedjetäcke på recept. Hon fixade också att jag fick grönt kort hos tandläkaren och gratis sjukvård utan att behöva komma upp i högkostnadsskyddet. Jag har ingen aning varför jag har det, men jag har haft det hur länge som helst. Kanske hänger ihop med det att jag har fria läkemedel när det gäller neuroleptika. Admin, vad kan det bero på? Min nya KP (som jag sa upp kontakten med innan sommaren och inväntar nu en ny) verkade inte ha någon aning.

Min gamla KP hjälpte mig också när det gällde aktivitetsersättning och sedan sjukersättning.
Mer
7 år 7 månader sedan #865115 av Admin1
Har aldrig hört att någon annan fått gratis vård. Men kanske kliniken betalade och hon kan ha talat med klinikchefen. Varje klinik har egna pengar.