Ifall jag fick bestämma...

Mer
4 år 1 månad sedan #1240370 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Ifall jag fick bestämma...
Jag antar att det är så även i mitt fall. Men det är ju så längesedan mina sjukdomsperioder var aktuella så jag har glömt bort de flesta patienter.
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1240392 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Ifall jag fick bestämma...

Geta skrev: Ja, man behövde inte ha tråkigt förr på mentalsjukhusen.

Det er den neoliberale ideologiens frammarsj som har avlivet mentalsykehusene. Samme tankegang ligger bak avvikling av spesialskolene i Norge. Dog fantes det nok av skrekkeksmpler på psykiatri avdelinger for ikke veldig lenge siden.
Last edit: 4 år 1 månad sedan by IngeF.
Mer
4 år 1 månad sedan #1240474 av Nissegossen
när mentalsjukhusen stängdes försvann folk och förmodligen dog många i samband med det, de kostade pengar och var inte anpassningsbara till ett liv utanför sjukhuset.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 1 månad sedan #1240515 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ifall jag fick bestämma...
När mentalsjukhusen stängdes hamnade 90 % på gruppboende. Problemet var att den kommunala psykiatrin inte var utbyggd liksom öppenvården för psykiatrin. Idag har psykiatrin 4000 sängplatser under mentalsjukhusens tid var det 10 gånger fler sängplatser. Att lägga ner mentalsjukhusen sparade nog mycket pengar. Gruppboende är en billig vårdform.
Mer
4 år 1 månad sedan #1240518 av 1Dave
Svar från 1Dave i ämnet Ifall jag fick bestämma...
Borde inte summa summarum bli detsamma då? Jag vet iof inte hur mycket personal det var på mentalsjukhusen men gruppboenden kräver mycket personal med.

/Dave
Mer
4 år 1 månad sedan #1240521 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ifall jag fick bestämma...
Nej, min kompis var på ett gruppboende. Personalen syntes aldrig till. Dessutom får de boende på gruppboende betala rejält. Ofta mer än de har inkomst till.