Ska få en "second opinion"

Mer
3 år 8 månader sedan #1269343 av Lejonhjärta
Hej viskaiter, idag besökte jag en privat vårdgivare som jag blivit remitterad till av Region Skåne. De vill ge mig en chans till second opinion, eftersom jag sedan jag fick diagnosen schizofreni som 20-åring, men nästan alltid känt mycket tvivel sedan dess,om det är det "enda" jag har. Kanske jag har fler diagnoser rentav, då är det väl bra att veta det... Jag vill helt enkelt veta om jag även har något inom det neuropsykiatriska spektrumet... Ibland kan jag känna på mig att det är nåt "mer".

Det var iaf ett bra samtal. Vi gick igenom min anamnes, där jag själv fick berätta. I rätt stora drag förstås, men det var helt ok för ett allra första möte. Jag ska dit igen om någon månad igen, då för att prata med psykologen som var med oss idag. Jag var lättad när jag gick därifrån.

Jag är tacksam men lite rädd, samtidigt. Det kan jag bara inte förneka. Tänk om det är nåt helt annat jag har, om jag förlorar min lägenhet o hamnar på nåt hemskt boende? Vore inte alls bra för mig. Därför är jag rädd, ja det kanske låter dumt... men jag är det ändå... Rädd att förlora allt jag står på, min enda trygga grund, som jag haft så länge. Det är rätt mycket som är på "spel" (känns det som).

Fler här som har fler än en diagnos?

Vill ni dela med er om det, så får ni gärna göra det. Behöver lite pepp just nu! :tummenupp
Mer
3 år 8 månader sedan #1269350 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ska få en "second opinion"
Schizofreni slår ut alla andra diagnoser.
Mer
3 år 8 månader sedan #1269357 av Lejonhjärta
Geta, jag kan tyvärr inte påstå att jag förstår vad du menar med att skriva det... :tänk
Mer
3 år 8 månader sedan #1269358 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ska få en "second opinion"
Det är nog få av oss med diagnosen schizofreni som har andra diagnoser också.
Mer
3 år 8 månader sedan #1269362 av Lejonhjärta

Geta skrev: Det är nog få av oss med diagnosen schizofreni som har andra diagnoser också.


Jag känner några med både diagnosen schizofreni o annat inom autism-spektrumet. De fick dock först diagnosen schizofreni men i efterhand har de fått andra diagnoser också. Dubbeldiagnoser är inte så ovanliga som vissa tror....
Mer
3 år 8 månader sedan #1269363 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ska få en "second opinion"
Autism är ett av symtomen vid schizofreni.