Psykisk profil på läkarkåren

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #4082 av Per-Erik
Psykisk profil på läkarkåren skapades av Per-Erik
Infantil personlighet

Karakteristiska egenskaper är socialt inkompetent, sjukligt maktbegär, tvångsmässigt klassificerande av allting, ser sig själv lite som Nietzsches övermänniska, bristande empati och avsaknad av samvete. Avsaknaden av samvete är ersatt med underkastelse beteende, det vi kallar rövslickeri. Man kan med rätta säga att en sådan person är mentalt omogen. I avseendet av omognad så innebär ju det att ingen riktig personlighet finns utan att dessa individer kommer att identifiera sig med olika roller. Denna avsaknad av identitet leder till att försvarsmekanismen reaktionsbildning aktiveras, vilket ger upphov till den motsatta tanken ”Jag är någon”.
Mer
19 år 7 månader sedan #4095 av hj
Svar från hj i ämnet Psykisk profil på läkarkåren
Konsten är inte att behandla sjukdomar
som människor har
utan att behandla människor som har sjukdomar.
(Hippokrates)


Jag har just repat mig
efter en lindrig sjukvård.
(Henrik Tikkanen)


Det finns felaktiga teorier
och olämpliga terapeuter
men knappats några omöjliga patienter.
(Patricia Tudor-Sandahl)

hj
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #4102 av
Svar från i ämnet Psykisk profil på läkarkåren
Beklagligt nog blir man inte friskare av att externalisera och projicera.
  • Diagnosa0
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #4112 av Diagnosa0
Svar från Diagnosa0 i ämnet Psykisk profil på läkarkåren
Patienter borde informeras och få stöd om och till andra alternativ hjälp osv istället för att bli tvångsmedicinerad.
Tvångsmedicinering leder bara till ytterligare trauman och problem.Vem eller vad kan hjälpa då mot detta?
Det som den skl vården ställt till med??
Tvångsmedicinering borde vara ngt för bla Amnesty att kolla upp.Den enkilde individens rättigheter.

Är kanske själv infantil och har problem med min identitet.Men har inget behov av att utöva makt eller är empatfri.Tror det är farligt att generalisera och hårdra.
Men vad många läkare har för problematik utöver psykopati vet jag inte.

Själv har jag blivit tvångsmedicinerad och tvångsintagen under längre perioder och mår knappast bättre.Mår väldigt dåligt över det och att detta fortsätter systematiskt på många människor.

Tycker tvångsmedicinering skall förbjudas.
För det strider mot allt vad humanitärt heter.

Tvärr tycks det var så att det är lättast för dem som brister i empati att ta sig fram och bli mäktiga över andra.
Det kan tyvärr inkludera läkare som kanske bara är ute efter att få nobelpriset tex och kanske struntar i hur många liv som blir förstöda eller ryker med på kuppen.Av egen intresse och sin egna kariärr alltså.
Inte för att genuint vilja hjälpa andra människor. :?: :!:
Mer
19 år 7 månader sedan #4134 av Admin1
Tvångsvården och tvångsmedicineringen är ett problem som jag ser det. I Europa varierade tvångsvården 10-faldigt mellan olika länder enligt en undersökning. Mest tvångsvård gavs i Finland faktiskt.

Tyvärr, ingick inte Sverige i denna undersökning. Jag tror att i vissa länder tvångsvårdas det för mycket av slentrian. Jag tror att utbildning och informationen till vården om tvångsvård måste förbättras så att kriterierna för tvångsvård blir mer enhetliga i landet.

De psykiskt sjuka är den enda grupp i samhället, som tvångmedicineras, men det finns andra grupper som kan få tvångsvård också faktiskt.

Många här är kritiska till läkarkåren och kritiken varierar från person till person. Det stora problemet med läkarkåren, som jag ser det är konservatismen. Enligt undersökningar i USA kan det ta upp till 20 år innan nya effektiva behandlingsmetoder börjar tillämpas i vården och dessutom när de kommer till användning har de ofta ändrats så det inte är självklart att det har samma effekt längre.

I USA vill man lösa detta problem genom att ge patienter och anhöriga mer inflytande över hur vården i det enskilda fallet skall ske.

Jag tror att med ett utökad medinflytande för patienterna kommer patienterna bli mer benägna att ta sin medicin och följa sin behandling. Detta kommer att göra att behovet av tvångsvård kommer att minska drastiskt i framtiden.
  • Jesus
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #4171 av Jesus
Svar från Jesus i ämnet Psykisk profil på läkarkåren
Infantil personlighet skulle om jag förstår det rätt innebära att läkare är rövslickare med storhetsvansinne (vanföreställning).

Jag gick i samma klass på gymnasiet som två killar som utbildade sig till läkare. Jag tyckte väl att dom var lite bleka och kanske drabbades dom av storhetsvansinne då dom blev antagna till läkarutbildningen. Har inte träffat dom på länge.