Psykisk profil på läkarkåren

  • Buddha
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #4324 av Buddha
Svar från Buddha i ämnet Psykisk profil på läkarkåren
Följand kan väl ses som en bra sammanfattning mot bakgrund av vad som sagts. Läkare är rövslickare som lider av storhetsvansinne.
  • Jesus
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #4346 av Jesus
Svar från Jesus i ämnet Psykisk profil på läkarkåren
Min egen erfarenhet av läkare tillsammans med vad som sagts här leder mig till att anta att läkare är alla rövslickares urmoder, varför beteckningen rövslickande luder skulle vara mer passande.
Mer
19 år 6 månader sedan #4357 av Hanna_Norr
Ja, men det finns eldsjälar bland läkarna....
  • Sokrates
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #4371 av Sokrates
Svar från Sokrates i ämnet Psykisk profil på läkarkåren
Frågan jag vill ställa till er alla är om den som är född till ett rövslickande luder kan ersätta detta beteende med ett värdigt beteende baserat på att ha moral?

Om ett lejon kan anses värdigt i sitt uppträdande skulle detta vara en indikation på någon form av moral. Kanske är det så att lejonet njuter av att jaga och döda, men dess moral består i att bara döda tillräckligt för att överleva. Naturens belöning för detta beteende är 22 timmars njutande av sol och sömn per dygn. Detta var bara en liten reflektion jag hade.

Jag har en del teorier om likheter mellan läkares och hyenors beteende, men det kan väl vänta till en annan gång.

Låt oss omformulera den inledande frågan. Ligger möjligheten att välja mellan att bete sig som ett lejon eller en hyena i människans natur?

Ni får ursäkta min plumpa formulering, men jag har ett sätt att uttrycka de svåraste filosofiska valen på ett sätt som gör att alla förstår vad det handlar om.