Kränkningar vanliga inom psykiatrin

Mer
16 år 10 månader sedan #79706 av Geta
Tusen anställda har svarat på en enkät om kränkningar av patienter inom psykiatrin.
www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=1448337
www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1450388
  • Ready
  • Besökare
  • Besökare
16 år 10 månader sedan #79707 av Ready
Svar från Ready i ämnet Kränkningar vanliga inom psykiatrin
Alla kränkningar beror inte på övervåld utan är av psykologisk karaktär.
Mer
16 år 10 månader sedan #79708 av Nissegossen
Tack Geta för att jag fick läsa detta!

Detta för att jag alltid har sagt att det finns två kategorier av människor som jobbar inom psykiatrin.

Den ena har tagit jobbet för att de är intresserade av att hjälpa medmänniskor!

Den andra kategorin är de som jag vill kalla plitar!

Dvs översittare och som är psykopater...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 10 månader sedan #79709 av Bitte
Grattis till länken och den var väldigt bra.
Mer
16 år 10 månader sedan #79726 av Geta

Niklas skrev: Varje LPT är alltid kränkning. Men det kunde varit värre, jag fick ha med min egen dator på rummet i sjukan. Det var inte självklart utan den friheten kunde dom också ha inskränkt men det gjorde dom inte. Så helt onda är dom inte utan kanske 97 % ren ondska.

Det kan jag tänka, var för två år sedan då du var en flitig postare!
En dator till alla med LPT!
Det kan vara ett motto.
Mer
16 år 10 månader sedan #79736 av LindaW
Bra att sådana här frågor tas upp till granskning! Hoppas att det leder till en fördjupad diskussion om orsaker, förslag till förbättringar osv. För det kan väl inte vara så enkelt att "ren ondska" är roten till det här problemet.

De flesta människor kan under knäppa omständigheter göra kränkande saker mot andra, och debatten borde inte begränsas till att peka ut enskild personal (rötägg finns överallt...), utan vidgas till att se över hela systemet.

Vilka villkor arbetar man under, med vilka resurser och vilken kompetens? Vad handlar vården om; att förvara eller arbeta mot ett tillfriskande alternativt hitta ett bra sätt för patienten att leva med sina problem?

MÅNGA som arbetar inom den slutna psykvården är uppgivna och förtvivlade över sin arbetssituation: de har inte tid och möjlighet att ge patienterna det som de skulle vilja, t ex. tid att lyssna och bry sig om eller hitta meningsfull sysselsättning åt patienterna. Många orkar inte, utan slutar (precis som kvinnan i Ekots granskning).

Kanske är det så att man som personal måste "avhumanisera" patienten för att stå ut med att inte kunna göra ett bra jobb? Och ser man inte människan som människa blir det lättate att ta till metoder som tex. kränkningar för att få kontroll över en situation som känns hopplös? Jag vet inte.. Men det tål att funderas på.