Hypertyreos och psykos

Mer
15 år 11 månader sedan #130235 av LindaW
Någon som har erfarenhet eller vet något om psykos i samband hypertyreos (överproduktion av sköldkörtelhormon)?

Har en person nära mig som just nu är väldigt paranoid, har vanföreställningar, svår ångest och pendlar mellan paranoja och djup depression. Inga "vanliga" tankar finns, bara konspirationsteorier och oro... Samtidigt går kroppen på extremt högvarv.

Läkaren säger att de psykiatriska symptomen beror på hypertyreos och att de ska försvinna vid behandling för denna sjukdom. Men nu är det snart tre månader sedan denna medicinering började och tillståndet blir bara värre och värre.

Paranojan leder till att personen slutar ta sina mediciner för sköldkörteln och det är farligt rent fysiskt...

Nu är han uppe på akuten (efter en veckas övertalning) men vill inte stanna där, om någon timme kommer de att besluta om tvång eller om de ska skicka hem honom.. Det är skiiiitjobbigt.

Nån mer som känner till sådana här symptom vid hypertyreos?
Mer
15 år 11 månader sedan #130238 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hypertyreos och psykos
Den problemställningen tror jag inte har varit uppe
på Viska förut.
  • Gästen
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #130239 av Gästen
Svar från Gästen i ämnet Hypertyreos och psykos
Ja, jag har hört att hypertyreos kan ge psykotiska symptom. När jag själv fick min psykos fick jag samtidigt problem med sköldkörteln men i mitt fall var det underproduktion av hormonet. Min läkare förklarade senare för mig att psykoser kan göra att sköldkörteln kommer i olag, så det kan faktiskt vara så att det är tvärt om - alltså, psykosen kom först.
Mer
15 år 11 månader sedan #130241 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hypertyreos och psykos
När man medicinerar med antipsykotika kan man
få utseende som om man hade underproduktion
av sköldkörteln med pussigt ansikte och långsam
reaktionsförmåga.
Mer
15 år 11 månader sedan #130245 av LindaW
Svar från LindaW i ämnet Hypertyreos och psykos
I det här fallet är det överproduktion av sköldkörtelhormon, kroppen är i det närmaste förgiftad, pulsen är väldigt hög och vikten rasar. Samtidigt löper sinnet amok. Troligtvis orsakar det fysiska de psykiatriska symptomen eftersom det fysiska kom först.
Mer
15 år 11 månader sedan #130246 av Christina
Svar från Christina i ämnet Hypertyreos och psykos
Inte ovanligt med psykiska problem i samband med hypertyreos.....men det är ju förstås viktigt att man medicinerar enligt föreskrift...