Hypertyreos och psykos

Mer
15 år 11 månader sedan #130386 av Christina
Svar från Christina i ämnet Hypertyreos och psykos
Det finns en hel del endokrinologiska sjukdomar, vilka leder till psykiska problem....pheocromositom tex.....ovanligt...men de finns dock....
Mer
15 år 11 månader sedan #130445 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hypertyreos och psykos
Det finns väldigt få artiklar om hypertyreos och psykos. De jag hittade var huvudsakligen 30 år gamla. Jag gissar att psykosen kommer att upphöra när värdena för sköldkörtelhormon blir normala. Det finns läkemedel, som minskar bildningen av sköldkörtelhormon och han kommer säkert att få det, när han är inlagd.
Mer
15 år 11 månader sedan #130454 av LindaW
Svar från LindaW i ämnet Hypertyreos och psykos
Jo, detta läkemedel har han fått för några månader sedan - och det slår ut sköldkörteln helt. Så då måste man efter ett tag börja äta tillskott av sköldkörtelhormon (Levaxin) istället.

Det verkar som att problemet nu var att Levaxinet har doserats för högt och nu har en paranoid psykos brutit ut - i dag värre än någonsin med hela stater som kommer att kollapsa, dödshot mot hela familjen, planterat knark, falska läkare mm...

Om allt beror på hormonrubbningen är det ju frid och fröjd för då är det ju bara att stabilisera hormonhalterna. Men kanske är det så att en sådan "medicinsk" stressor också kan dra igång annat som legat gömt länge i själens djup. Jag tröstar mig med att kris = utveckling och tänker framåt. Jag träffar nästa dagligen människor som varit i dessa verkligheter men återhämtat sig och det fokuserar jag på just nu.

Det som är svårt är hur man ska bemöta alla dessa konspirationstankar. Vad ska man säga och göra? Det går ju inte att argumentera mot tankarna... Så jag sa i dag att "även om det är så som du säger så får vi hålla ihop och det är det inget vi dör av". Men det var ju helt fel tyckte han, för det hela är ju en stor plan som kommer att dra med hela familjen och till och med hela landet där han kommer i från.

Min plan nu är att bara ringa en gång om dagen för att visa att vi mår bra och att inget hänt och för att kolla av läget. Han pratar inte om konspirationerna med personalen på avdelningen utan bara med mig och andra i familjen.
Mer
15 år 10 månader sedan #130548 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hypertyreos och psykos
Får han antipsykotika? När jag läste gamla artiklar om hypertyreos och psykos, så använde de antipsykotika, som har effekt mot paranoia.

Vad jag har läst kan det oftast vara svårt att övertala någon med paranoia att deras idéer är helt felaktiga. Om man har paranoia kan det vara bra att vara kritisk och ifrågassättande mot sina idéer och fråga sig själv, vilka bevis man har för att de är sanna. Om man är kritisk och ifrågasättande kan besvären avta. I KBT arbetar man ungefärligen på det viset och det har bra effekt mot vanföreställningar och paranoia.

Personer med paranoid psykos har jag läst kan ibland bli farliga och de är väl förföljelseidéerna som utgör risken och de försöker väl antar jag skydda sig med våld mot inbillade hot.
Mer
15 år 10 månader sedan #130553 av LindaW
Svar från LindaW i ämnet Hypertyreos och psykos
Ingen antipsykotika ges, men de har börjat ge antidepressiva istället. Man får hoppas att de har koll på vad de gör...

Och ja, att försöka argumentera mot paranoida idéer går ju inte för då blir man bara osams. När tankarna lugnat sig lite (genom sömn och mat på avdelningen) kanske han själv kan börja testa sina idéer. Fast just nu är det så att ALLT som händer eller sägs så är detta ett bevis på att paranoian stämmer. Jag fick punka på bilen och kunde inte besöka honom i går... Gissa hur det tolkades...

Kanske blir vissa farliga av förföljelseidéer. Men jag känner ingen oro för det, det finns ingen kapacitet för farlighet, bara en starkt ångestfylld uppgivenhet utan vilja att försvara sig. Plågsamt är det i alla fall att vara i den världen.
Mer
15 år 10 månader sedan #130576 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hypertyreos och psykos
Låter konstigt att de bara ger antidepressiva, men kanske vet de att psykosen försvinner snabbt, när dosen av Levaxin sänks. Verkar som om de tror psykosen orsakats av en depression? Efter psykoser kan man ibland få en depression. Vid psykoser med depression brukar alltid antidepressiva kombineras med antipsykotika t.ex bipolär depression och psykotisk depression. Vid psykotisk depression ger man dock bara kortvarig behandling med antipsykotika.