Hypertyreos och psykos

Mer
15 år 11 månader sedan #130581 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hypertyreos och psykos
I Denna länk, talar figuren i plus ett svar!
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...c.php?f=1&t=4961 [/url]<!-- l -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 11 månader sedan #130582 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Hypertyreos och psykos
Ja, de tappade bort min remiss om att de ska kolla upp sköldkörteln och jag har väntat och väntat men nu ringde jag dit i Fredags och då fick jag komma imorgon. Det är visst personalbrist så de har fått ta in hyrläkare mm.
Men bättre sent än aldrig och jag hade ju kunnat ringt dit för länge sen men har skjutit upp det av någon anledning.
De på PRE har sagt till mig att jag ska ringa och stöta på.
Mer
15 år 10 månader sedan #130630 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Hypertyreos och psykos
Nu har jag varit och träffat läkaren och tagit fler prover. På onsdag ska dom vara klara och då ska vi bestämma om jag ska behandlas eller inte, men troligtvis så skulle det bli så. Och jag kommer då också att må bättre angående min depression mm trodde han.
Mer
15 år 10 månader sedan #130633 av LindaW
Svar från LindaW i ämnet Hypertyreos och psykos
Problem med sköldkörteln, både nedsatt och överaktiv funktion, kan ju ge olika psykiska besvär, tex depression, koncentrationssvårigheter och ibland även psykos. Men jag undrar hur ofta man kollar det här då man söker hjälp för psykiksa problem. Det är ganska enkelt att testa, med blodprov.

I min anhöriges fall var det uppenbart att sköldkörteln var en del av problemet eftersom han gått ner 6 kg på en månad, att pulsen var extremhög och att kroppen var maximalt stressad samtidigt som sinnet var nattsvart och tankarna extremt negativa.

Detta var tre månader sedan, och det psykotiska kom inte förrän för ett litet tag sedan. Och nu tror man alltså att det beror på överdosering av Levaxin (som han fick efter att de slagit ut sköldkörtelns funktion helt med hjälp av en annan medicin). Kanske ser de till hela historiken (dvs att det också funnits ångest och depression innan psykosen) när de nu väljer att medicinera med antidepressiv medicin.

Problemet med att ha detta klart fysiska problem är tycker jag att medicinarna och psykiatrin inte samarbetar tillräckligt. I alla fall i just detta fallet.
Mer
15 år 10 månader sedan #130663 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hypertyreos och psykos
Jag funderar på om han har doserat Levaxinet rätt? Han kan ju ha tagit för många tabletter av glömska eller annat skäl och därför utlöst en psykos. Om man är deprimerad så kan man få problem med minnet. Man skulle kunna ta reda på det genom att räkna tabletterna i hans Levaxinförpackning.
  • Niklas.
  • Besökare
  • Besökare
15 år 10 månader sedan #130665 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet Hypertyreos och psykos
Det är knappast inbillning att man menar att saken bara är en dosfråga och inte en fråga om vad som faktiskt har hänt.