Hypertyreos och psykos

Mer
15 år 11 månader sedan #130268 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Hypertyreos och psykos
Dom har kommit fram till att jag har för låg ämnesomsättning, så jag väntar just nu på en vidare undersökning av sköldkörteln. Min psykiatriker har skickat en remiss.
Mer
15 år 11 månader sedan #130270 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Hypertyreos och psykos
På måndag ska jag ta fler prover på sköldkörteln kl:09.30
Mer
15 år 11 månader sedan #130271 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hypertyreos och psykos
Har genomgått sådan undersökning eftersom en ögonläkare
tyckte att jag hade röda ögon. Inget onormalt hittades.
Mer
15 år 11 månader sedan #130281 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Hypertyreos och psykos
De upptäckte att mitt TSH var för högt vilket leder till låg ämnesomsättning. Så det är det de ska kolla upp och se om jag behöver medicin för det. Det är en ganska vanlig åkomma.
Mer
15 år 11 månader sedan #130303 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hypertyreos och psykos
I boken Psykoser av Johan Cullberg står det att hypertyreos eller tyreotoxikos kan utlösa psykoser. Även Cushings syndrom, som är en kortisonrubbning kan ge psykos. Det är ingen här tidigare som har haft psykos av hypertyreos. Det är nog inte så vanligt därför.
Mer
15 år 11 månader sedan #130331 av LindaW
Svar från LindaW i ämnet Hypertyreos och psykos

Admin1 skrev: I boken Psykoser av Johan Cullberg står det att hypertyreos eller tyreotoxikos kan utlösa psykoser. Det är ingen här tidigare som har haft psykos av hypertyreos. Det är nog inte så vanligt därför.


Plockade genast fram boken ur favoritbokhyllan.. den innehåller många intressanta tankegångar och erfarenheter.

Nu är i alla fall personen jag känner med detta problem under tvångsvård, och det känns ju inte så kul.. men det är nog nödvändigt. Blodprov visade extremvärden av sköldkörtelhormon och kanske kan man få bukt på de värsta psykiatriska symptomen snabbt genom denna vetskap.