Hur fick du reda på din diagnos?

Mer
14 år 6 månader sedan #248215 av Geta
När man är mycket ung så är läkarna försiktiga med
att ge definitiva diagnoser. Symtomen kan vara diffusa
och mycket kan vara normala svängningar i stämnings-
läget i just de åren.
Dessutom kan det bli ett dråpslag att få diagnosen schizofreni.
Det är inte konstigt att läkarna är försiktiga med allvarliga
psykiatriska diagnoser. Det måste nog sjunka in sakta så att
man inte blir överväldigad av depression när man får veta.
Mer
14 år 6 månader sedan #248222 av Mars
Jag frågade min psykolog om det var schizofreni,
och hon svarade något luddigt och bokade ett möte med min psykiater och henne och någon till,
kommer inte ihåg vem. Då svarade de rakt ut att det var schizofreni.
När jag frågade om det var paranoid schizofreni svarade de ja. De kanske inte hade sagt något till mig om jag inte hade frågat.

Jag blev knäckt av diagnosen men har börjat må bra igen de senaste tre månaderna skulla jag säga.
  • Melun
  • Besökare
  • Besökare
14 år 6 månader sedan #248230 av Melun
Svar från Melun i ämnet Hur fick du reda på din diagnos?
Jag gick till en psykolog som heter Lars Skiöldberg för depression.
En dag sa han rakt ut: - "Jag misstänker att du har schizofreni. Ta kontakt med en psykiater för att få en diagnos."

Jag gick till Olof Larsson på psykiatrin i Luleå och sa att jag ville ha en diagnos över om jag hade schizofreni.
Det var 1987. 5 år senare 1993 efter otaliga inläggningar och medicinerings tillfällen, när jag hade förlorat allt hopp om ett normalt arbetsliv eller utbildning och var helt nere i skorna, så gav han mig diagnosen schizofreni.
Det innebar att jag kunde söka om pengar från försäkringskassan och skaffa mig en egen lägenhet till slut.
Men då var jag helt slut och det är därför jag har sjukpension nu.
Mer
14 år 6 månader sedan #248232 av Geta
Det är klart att det inte är bra att gå omkring
odiagnostiserad om diagnosen innebär fördelar.
Mer
14 år 6 månader sedan #248236 av Nissegossen
För mig var diagnosen ingen överraskning, redan när jag insjuknade och sökte hjälp hos psykiatrin hade jag förstått att jag hade schizofreni.

En medpatient frågade mig efter tre månader vad jag trodde jag hade för diagnos, jag svarade på hennes fråga enbart schizofreni och då tittade hon konstigt på mig och nästan rös.

De första gångerna på sjukrivningarna till försäkringskassan stod psykisk insuffe, (Psykisk insufficiens) som jag kallar det.
Därefter gick det ett tag tills de ställt diagnosen, för det tar ju minst sex månader innan de ställer en schizofreni diagnos, så fick jag diagnosen schizofreni syndrom.

Jag läste för en ca; fem sex år sedan i min journal som jag fick läsa på mottagningen och läkaren pekade på diagnosen och sade urskuldande ursäkta, men ta det inte så allvarligt. Det var kontentan av vad han sade för att det var inte exakt de orden han sade.

Så, numera står det bara ordet Schizofreni, inga undergrupper eller tillägg.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 6 månader sedan #248290 av Admin1
Enligt en färsk italiensk undersökning vet bara 30 % av de med schizofreni om vilken diagnos de har. Jag tror att i Fantasios fall så skedde det byte av läkare och att den nya läkaren trodde felaktigt att Fantasio kände till sin diagnos och inte visste om vad de tidigare läkarna hade sagt.

Själv misstänkte jag direkt schizofreni, men fick först diagnosen bekräftad, när jag läste journalen 8-9 år senare.