Tycker du att det finns en mening i lidandet?

Mer
19 år 6 dagar sedan #14121 av Isa-Alise
Finns det en mening med psykisk ohälsa? Kan man lära sig något genom den? Eller är det bara negativt?

Kan man lära sig något av värde andligen genom sin sjukdom? Mognar man som människa genom den?

Jag tror ju det... att man får prövningar som hjälper en att utvecklas...

Vad tror du?
Mer
19 år 6 dagar sedan #14126 av Nissegossen
Jag håller fullständigt med dig Isa-Alise!
Det finns en mening med att vi är födda! Det tror de flesta är en slump, men som Kajsa-Stina Åkerström sjunger om.
Vårt möte kanske är bestämt långt innan vi fötts!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 6 dagar sedan #14127 av Undrande
Pja...

Kan man inse sina brister och parera väl, eller om man har tur helt överkomma dem, så...
Mer
19 år 6 dagar sedan #14139 av Zedd
Jag kan köpa att det finns en mening med svårigheter, men renodlat lidande känns bara som ren jävelskap från gudarna. Vad finns det för mening med att man slår i lilltån när man går genom en dörr och samtidigt spiller coca-cola över sin nya tröja?
Mer
19 år 6 dagar sedan #14140 av Admin1
Enligt en ny teori skulle schizofreni orsakas av parningsbeteendet, som syftar till att göra avkomman friskare. men istället via mutationer framkallas motsatsen - sjukdom. Vårt lidande skulle om hypotesen nu är rätt vara en negativ konsekvens av vår strävan efter friskhet. Det skulle iofs ge det hela lite mer mening tycker jag.

Jag ser det som att man har haft otur i livets lotteri och att slumpen spelat en ett mycket elakt spratt. Det positiva med sjukdomen är nog att man får större förståelse för andra som har det svårt och jobbigt. Livet för mig är ingen räkmacka eller muntergöksfestival.
Mer
19 år 6 dagar sedan #14142 av Equivocal
Zedd,

meningen med det dära är helt klart, sluta upp o vara en klant och var lite mer uppmärksam vart du slår i fötterna och håll inte colan så nära tröjan så du spiller på den