Är inte sjuk, men har en sjukdom

Mer
13 år 9 månader sedan #310477 av MsTibbs
Skillnaden ligger i att schiofreni är skov, vari man är "normal" däremellan. Vid tex asperger är man aspergare hela tiden. AS är så integrerat i ens personlighet, att man inte kan skilja bort AS, på det sätt som går vid schizofreni, bipolär, depressioner etc.

Jag är således aspie, men jag är inte mina depressioner eller mina psykotiska symtom eller den reaktiva psykosen, ty de är bara tillfälliga.
Mer
13 år 9 månader sedan #310478 av saara
Tibby, har du lust att berätta lite mera om AS? Vilka symtom är de svåraste för dej? jag vet inget om AS. :rolleyes:
  • trance
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 9 månader sedan #310481 av trance
Svar från trance i ämnet Är inte sjuk, men har en sjukdom
jag har ofta gissat på att personer varit asperger, och så har det visat sig att de hade schizofreni. det har iaf hänt några gånger.
Mer
13 år 9 månader sedan #310483 av saara
trance, vad känner du till om asperger? sådär i korthet. :rolleyes:
Mer
13 år 9 månader sedan #310495 av MsTibbs
Saara,

Förutom det jag nämnde har jag även ADHD. Jag brukar säga att jag är asperger när jag mår dåligt och ADHD när jag mår bra, men det kanske ligger något i att läkaren skrev; "pat uppfyller inte riktigt kriterierna för bipolär, men det finns en bipolaritet hos pat". Jag varierar mycket alltså och har två humörstabiliserande mediciner. En person med AS + ADHD är ofta mer social och utåtriktad, än en person som "bara" har AS.

Osocial, eller vet inte hur man är social.

Det typiska för asperger är att man har svårt för social interaktion. Alltså att man har svårt att läsa av ansiktsuttryck och kroppsspråk, man kan också tolka bokstavligt; "att HOPPA över kaffet" kan tolkas som att man ställer ner kaffekoppen på marken och hoppar över den. "Kan du öppna fönstret" kan ge svaret "Ja", alltså att man svarar bokstavligt på frågan, utan att förstå mellan raderna att personen vill att man skall öppna fönstret. Detta var extrema exempel, hos oss som inte har lika svår AS kan det vara mer subtila fall, men, som kan göra att folk tror att man är spydig, när man egentligen bara svarar på vad man tror är frågan. Det är också så, att vi kan se helt neutrala ut, även om vi är jätteglada/ledsna/arga, så det också där kan bli missförstånd.

Det är också vanligt att man har specialintressen, att man blir fanatisk och gräver ned sig i ett ämne. Jag har tex haft polisen, dinosaurier, hästar, Michael Jackson, politik, asperger, psykiatri och Ungern som intresse. Dessa kan vara olika lång tid, men jag definierar någon som specialintresse när omgivningen suckar och rullar med ögonen när jag nämner ämnet.

Man kan ha svårt för att göra saker automatiskt. Om en person skall hoppa på ett ben, måste personen tänka på varje enskilt hopp-hopp-hopp medvetet, kan inte göra det automatiskt. Jag måste tex tänka på att växla bilen, gasa och svänga när jag inte kört bil på ett tag. (Dessutom undvika att ADHD tar min fokus på fel saker...;) )

Det finns allt mellan normal och gravt utvecklingsstörd! Folk med AS har normalt normal eller högre intelligens, folk med autism har 75% utvecklingsstörning,.

Detta är det jag kommer på direkt, finns mer saker. Fråga gärna mera. :)
  • trance
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 9 månader sedan #310498 av trance
Svar från trance i ämnet Är inte sjuk, men har en sjukdom

Saara skrev: trance, vad känner du till om asperger? sådär i korthet. :rolleyes:


allt jag känner till kommer jag väl bli motsagd om nu. men vad jag vet handlar asperger syndrom om nån slags utvecklingsstörning i hjärnan där empati eller iaf social kompentens är kraftigt försvagad. i gengäld utvecklar man speciella och egenartade intressen och gillar att upprepa monotona sysslor osv. t.ex. man är värdelös på att småprata men väldigt bra på att spela schack.

det är tydligen så att man kan ha väldigt svårt att skilja på höger och vänster, minnas ansikten osv? fast det är kanske mer typiskt för "vanlig" autism.

som jag förstått det har man inte heller nåt jättestort behov av umgänge med andra människor utan håller sig helst för sig själv (eller trivs bättre med djur). det är detta jag ser som en beröringspunkt med en del med schizofreni eftersom de negativa symptomen ger upphov till nåt liknande.