Är inte sjuk, men har en sjukdom

Mer
13 år 9 månader sedan #310518 av MsTibbs
Märk skillnaden mellan dessa två:

Utvecklingsstörning = IQ under 70 (Mental retardation)

Utvecklingsstörning = Genomgripande störning i utvecklingen/annorlunda utvecklad (Asperger)


Folk med AS har IQ 70 eller mer, annars får de i regel diagnosen autism i stället. Jag har som exempel IQ 115 vilket ligger i övre normalområdet, en genomsnittlig människa har IQ 100. Nu låter jag som en intelligensbyrokrat, men jag är trött på att folk tror att AS = utvecklingsstörning.
Mer
13 år 9 månader sedan #310559 av Admin1
Viska skiljer sig från många forum genom att det inte finns några regler och att gäster får posta i forumet. Till Viska kan komma folk som kanske inte har psykossjukdom, men som kanske inte gillat andra forum och kanske i något enstaka fall blivit avstängda.

Sedan kanske vi med schizofreni känner oss som outsiders, vilket gör att andra med samma känsla känner sig hemmanstadda för de har samma problematik. Sedan liknar schizofreni schizoaffektiv och bipolär väldigt mycket, liksom Aspergers. Före 1980 fick de med Aspergers diagnosen schizofreni. Jag tittade på listan över mest aktiva medlemmar och av 10 hade 8 schizofreni, men då är inte jag själv inräknad. Så vi med schizofreni dominerar nog på sajten trots allt. Moderatorerna har också schizofreni.
  • trance
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 9 månader sedan #310587 av trance
Svar från trance i ämnet Är inte sjuk, men har en sjukdom
så asperger är alltså inte utvecklingsstörning? förlåt om jag inte förstår men vad är det isåfall? empatistörning? jag vet att det är känsligt att säga att asperger saknar empati men vafan NÅT solklart kriterium för den diagnosen måste väl ändå existera? eller är det bara kryptiska ct-scaningar som ska avgöra vem som är aspie och ej?

sen undrar jag en sak, jag har hört många med asperger säga "vi är missförstådda, det är ingen som förstår oss i samhället och därför mår vi dåligt". om en person med borderline sade så till nån skulle nog denna person börja gapskratta, alternativt säga "ja men så säger du bara pga din borderline".
Mer
13 år 9 månader sedan #310601 av lärjungenMatteus
6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
Mer
13 år 9 månader sedan #310602 av MsTibbs
Det finns två betydelser av ordet utvecklingsstörning, som jag försökte få fram ovan. Man kan säga att AS är en utvecklingsstörning/störning i utvecklingen, men det försöker jag undvika, eftersom de flesta då tror att AS innebär låg intelligens vilket inte är fallet, snarare tvärtom; de med utvecklingsstörning ges diagnosen autism i stället, då de med låg IQ ej ges AS-diagnos så har förmodligen aspergare i snitt högre IQ än normalbefolkningen.

AS brukar för det mesta kallas ett neuropsykiatriskt funktionshinder, tillsammans med ADHD, OCD, autism och Tourettes tex. Det är korrekt och innehåller ingen värdering eller grund för missförstånd.

Att kalla AS en "empatistörning" kan ge fel signaler, då AS har lika mycket empati som allaandra under förutsättning att de [i:25g46pp6]förstår[/i:25g46pp6] att en person tex är ledsen, som jämförelse kan man inte säga att en blind saknar empati, bara för den inte kan se att ett barn på ett fotografi gråter, då det är ögonen det är fel på, inte empatin. Däremot kan psykopati kallas empatistörning, då de förstår, men ger blanka tusan i om en person mår dåligt, så länge det fyller deras syften.
Mer
13 år 9 månader sedan #310603 av MsTibbs
matterik,

Jag vill rekommendera att läsa om asperger i stället, då folk med autism oftast är gravt handikappade/utvecklingsstörda.

sv.wikipedia.org/wiki/Asperger