Är inte sjuk, men har en sjukdom

Mer
13 år 9 månader sedan #310454 av Geta
Man behöver inte spela galen för att deltaga här på Viska! :groovy
  • Anonym
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 9 månader sedan #310460 av Anonym
Svar från Anonym i ämnet Är inte sjuk, men har en sjukdom
Är man "galen" bara för att man har schizofreni. Jag har mött flera schizofrena människor, som visat sig vara normala när de fått medicin.
Är det rätt att blandas med folk som "har kommit snett i samhället och det sociala livet" och inte riktigt har nån sjukdom som vi schizofrena har?
Mer
13 år 9 månader sedan #310463 av Geta
Det är ju frivilligt om man vill vara med på Viska eller inte.
Det kan bara vara en själv som kan avgöra vad man tål.
Vi är så många här på Viska så det hänger inte på några få
om det blir mera komplicerade saker som avhandlas här.
Mer
13 år 9 månader sedan #310464 av herA
galen kan man bli

har du galenhets fobi för det första för det andra tror du att vi fejkar eller tar

till medel för att sätta sig över andra "schizofrena" o på så sätt gagnar positivt i sitt

"egna "sociala" "missärra liv" på de "riktiga" förolyckades schizofrenas kostnad.

nu är du orättvis och kanske lite stolt ? lite för stolt ?? tar du inte lite väl för mycket för givet ???

och sist men inte minst vem fan tror du att du är ? en hövding ??
Mer
13 år 9 månader sedan #310465 av herA
freds pipan laget runt lr?
  • trance
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 9 månader sedan #310472 av trance
Svar från trance i ämnet Är inte sjuk, men har en sjukdom
det finns många autister på viska. men jag tycker inte det är irrelevant för det eftersom autism och schizofreni har många gemensamma beröringspunkter. det är självklart att det uppstår såna här "vi och dom"-konflikter eftersom psykisk ohälsa ser så olika ut, på samma sätt som en person med bröstcancer inte har så mycket gemensamt (sin sjukdomsbild vid lag) med någon som har struma.

de som mest gör sin diagnos till en livsstil är väl de med neuropsykiatriska problem. i de allra flesta fall där någon SKYLTAR med sin diagnos (t.ex. skriver i pannan, skryter om på facebook osv) är det fråga om en neuropsykiatrisk diagnos. jag har aldrig varit med om att någon VILL ha schizofreni, däremot har jag ofta stött på en tramsande och raljerande attityd gentemot schizofreni, fast det är ju inte samma sak.

jag har fått känslan av att människor med schizofreni är lättare att "köra över" än andra (hoppas ingen tar illa vid sig nu). isåfall är det nog berättigat att känna sig nertystad och manipulerad (några, men långt ifrån alla, av de mest tongivande viskamedlemmarna just nu har ju inte schizofrenidiagnos), fast jag har en känsla av att de som verkligen upplever sig som överkörda är de som inte har förmåga att invända mot det.

ingen tycker väl att det är en stor sak att nåt sånt händer på ett internetforum (hoppas jag) men om det mönstret upprepas gång på gång i vardagen, med myndigheter och kanske inom familjen och i övrigt kan det ju vara droppen som får bägaren att rämna.