Den faller neråt men solen går upp.

Mer
13 år 6 månader sedan #341419 av Admin1
30 minuters motion per dag är nog minimum om man skall känna sig bättre, men ju mer motion dess bättre säkert.
Mer
13 år 6 månader sedan #341437 av Poppy

Mei skrev: Jag tror jag är dum som inte tar upp det med läkarna, men jag vet inte vad jag ska säga, eller var jag ska börja.
Jag tror ju faktiskt på att det finns saker som alla kanske inte kan se, precis som att andra tror på jesus.


Du kan väl ta upp det för att det får dej att MÅ DÅLIGT? Oavsett vad som är verkligt och vad som inte är det, så mår du ju DÅLIGT av att känna detta. Och då är det väl intressant ifall det kanske kan finnas nån medicin eller terapiform som hjälper...

Jag har läst både psykologi och religionshistoria på universitetet. Inom nåt av dessa område (minns inte vilket faktiskt, men det var rätt många år sen) så läste vi "religionspsykologi", alltså vi läste om forskning där man studerar människors religiösa upplevelser, uppenbarelser m m. Vad jag minns så definierade man skillnaden mellan "psykos" och "religiös upplevelse" utifrån vilken effekt det hade på personen som upplevde det hela. Jag minns inte i detalj hur definitionen gick (får försöka leta upp boken jag hade i detta - om jag har den kvar vill säga, kan hända att jag sålt den vidare). Men det hade att göra med hur upplevelserna får en att må, och hur dom påverkar ens dagliga liv. I princip kan man säga att upplevelser som är destruktiva för en räknas som psykos. Om man däremot har upplevelser med övernaturligt innehåll som inte stör ens dagliga liv, som inte får en att må skit, som kanske t o m får en att må bättre, då räknas det som religiösa upplevelser.

Dina "vita skuggor" skulle alltså vara nån form av religiös upplevelse enligt detta synsätt (oavsett om dom verkligen finns eller inte). Medan den overklighetskänsla du pratar om skulle vara en psykotisk eller gränspsykotisk upplevelse, eftersom den förstör för dej och får dej att må dåligt.
Mer
13 år 6 månader sedan #342889 av Kassandra
Svar från Kassandra i ämnet Bra att du kan
uttrycka sig så bra. Ord kan vara som läkande tårar.