Tanken om tanken

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20423 av
Tanken om tanken skapades av
Jag har förstått att tanken inte kan styras av tanken.
Man tänker ju att tanken ska kunna styras av kognitiva upplevelser om vad verkligt är, men när det inte går, det är ju problemet, oklart varför, finns ju bara ångest/depression eller aggresivitet.

varför kan man inte styra tanken via upenbar logik och sluta tänka i fel, (läs upplevs problemetisk av individen), bana?
Mer
18 år 8 månader sedan #20424 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tanken om tanken
Det är nog något ganska typiskt vid
schizofreni och tankestörningar att
man börjar tänka så.
Att det börjar bli så svårt att tänka och
att man försöker börja styra tankarna.
Det som hjälper tycker jag är att hitta
någonting som man blir så intresserad
av så att man glömmer själva proceduren
av tänkandet.
Att koncentrera sig ska vara bra men för
den skull inte fixera sig.
  • Ruttger
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20443 av Ruttger
Svar från Ruttger i ämnet Tanken om tanken
Visst finns de de som tänker annorlunda, men det är svårt att motsäga att individen måste ha ett egenintresse av att göra det bra för sig själv.

Men om man upplever att försöken till detta ger ångest kan depression istället inträda mer permanent, vad man nu är vill så vill man egentligen inte det, så då är man sjuk och behöver hjälp att bli sin egen keeper..
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20444 av
Svar från i ämnet Tanken om tanken
sen är det nu naturligtvis mot uppenbart logiskt, men, man kanske inte inser det då, felaktiga negativa tankar man vill agera. De som skadar en själv, får en o få ånget, skapar depression, man gö socialt oacceptabla saker för man missuppfatar situationen.
Mer
18 år 8 månader sedan #20445 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tanken om tanken
Det går att påverka tänkandet, men det tar tid att göra det och effekten kommer inte direkt utan efter ett par månader. Vid t.ex. depression så förekommer automatiska tankar , som poppar upp automatiskt utan att man tänker på det. Det kan vara t.ex. jag är värdelös dvs negativa saker. Dessa negativa tankar kan förvärra depressionen.

I kognitiv beteendeterapi får man lära sig att kritiskt i frågasätta sådana tankar. Man skriver ner på ett papper det som talar för och mot att tanken är sann. Sedan omformulerar man om tanken så att den blir mer sanningsenlig. Om man håller på enligt detta vis så minskar besvären och också depressionen.

Det finns självhjälpsböcker om hur man ändrar sitt tänkande. Titta bland Recensionerna så finns två böcker om det. Mind over mood och Depression - om konsten att hålla sig uppe.
www.viska.se/index.php/recension ... hj%C3%A4lp
www.viska.se/index.php/recension ... -you-think
Mer
18 år 8 månader sedan #20448 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tanken om tanken
Att tänka på att man tänker är vanligt för mig. Det är ofta så att det man tittar på, blir till ord i tanken. Kanske det är jobbigt, vilket det kan vara för mig.
Ofta kan det bli så att en negativ association föder ytterligare en negativ association, därmed är psykosen och en depression ett brev på posten.

Detta går att lösa om man kan se humor i det hela. Kan man det, brukar det ta udden av det hela, samtidigt som man måste ha klart för sig det att det hela kan vara början till en psykos. Eftersom det hela tiden tenderar till, att man försöker skydda sig mot alla negativa tankar det hela föder.

Ju mer man försöker försvara sig mot något som är ont i tanken, då pekar det hela tiden på det som är ursprunget till att man försöker försvara sig. Antingen det är att försvara ett missbruk eller vad det nu kan vara, som är det ursprungliga man försöker försvara inom sig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum