Hemsk barndom?

Mer
18 år 7 månader sedan #21637 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Hemsk barndom?
Ja det var en bra fråga, varför vissa blir psykotiska vid påfrestningar och andra inte.
Mer
18 år 7 månader sedan #21638 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Hemsk barndom?
Jag tror att alla kan bli psykotiska vid påfrestningar, tror inte det gäller bara vissa människor.
Och vad det gäller det ärftliga, så tror jag att det är ett beteende som går i arv inte en hjärnskada.
Jag tror som någon skrev innan här att när man föds som nyfödd är man ett oskrivet blad, men påverkas snabbt av beteende och miljön man har runt sig.
Mer
18 år 7 månader sedan #21639 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hemsk barndom?
Schizofreni har med kreativitet att göra. Men
det är bara det att det kan urarta ibland.
Men mycket beror på hur psykiskt funktions-
hindrade blir bemötta.
Det kan vara lätt att göra en person galen.
Vissa personer utnyttjar det. De är ofta rädda
att själva bli galna och lägger ut det på passande
medmänniskor.
Mer
18 år 7 månader sedan #21642 av Frenia
Svar från Frenia i ämnet Hemsk barndom?

Teresia skrev:
Jo men varför reagerar vissa psykotiskt efter cannabis medan andra inte blir psykotiska. Jag tycker att det tyder på att vissa redan innan varit i så fall benägna till att insjunkna. Men sen ifall det är ärftligt eller inte är ju frågan. Och sen så hur förklarar man att de flesta som har schizofreni verkligen haft en otroligt svår barndom?


Men det är ju så oerhört sällsynt att cannabis utlöser en psykos, annat än den sorten som beror på svagt psyke, man är inte redo att få en förändrad verklighetsbild. Däremot, drogar man konstant och ymnigt, ofta med flera droger, utan att motionera hjärnan och koppen så kan väl drogerna förvärra ens feltänkande?

Många som är shitzofrena kan tycka det är trevligt att få upplevelsen av cannabispåverkan, trots att de är shitzofrena, de upplever sig hjälpta, lugnare, gladare, aptiten kommer, smärtor och ångest försvinner andra blir som sagt skrämda av upplevelsen.
Mer
18 år 7 månader sedan #21729 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Hemsk barndom?
Fredrik,

Ja det stämmer, alla människor kan bli psykotiska vi olika starka påfrestningr.