om diagnosfrihet

Mer
13 år 1 månad sedan #385577 av neil
om diagnosfrihet skapades av neil
Har en diagnos och min läkare är luddig när hon talar om vad det ska bli av den. Är diagnoser inom schizofreni permanenta eller? Hon pratar om att min diagnos gått i remission, vad betyder det?
Mer
13 år 1 månad sedan #385583 av Geta
Svar från Geta i ämnet om diagnosfrihet
Remission betyder återhämtning.
Mer
13 år 1 månad sedan #385744 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet om diagnosfrihet
Det är ungefär 10 %, som tillfrisknar från schizofreni och man läser ibland om sådana fall. Man skall då helt sakna symptom och man skall inte använda antipsykotika. Det finns ännu fler som inte har några symptom, men de kan inte sluta med antipsykotikan för då inträffar försämring och återfall.
Mer
13 år 1 månad sedan #386158 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet om diagnosfrihet
siffrorna om hur många som återhämtar sig fullständigt från allvarlig psykisk störning (t ex schizofreni) varierar i olika undersökningar.
Siffrorna pendlar mellan 10 och 30 procent, osäkerheten i siffrorna har att göra med att det är väldigt svårt att mäta "friskhet", dvs vi är alla lite sjuka i huvudet. Men i stort har man utgått från att personen inte längre erhåller stöd från psykiatrin och är ute i arbetslivet.

Ytterligare 30% återhämtar sig delvis (social återhämtning), vilket innebär att man kan ha kvar vissa symptom och har visst stöd från psykiatrin, t ex i form av medicinering eller öppenvårdsstöd, men att man stort lärt sig hantera sina symptom och upplever sin vardag som hanterbar och bra.

Övriga 30% har inte förbättrats i sina symptom.

I stort visar all modern forskning att de flesta (ca 70%) alltså har ett förbättrande sjukdomsförlopp när man ser över lång tid (mätningarna är från internationella studier där man följt klienter i ca 20-35 år). Det innebär inte att alla når den totala återhämtningen (remission), däremot visar det på att de allra flesta förbättras, tvärt emot vad man tidigare trott.
Mer
13 år 1 månad sedan #386167 av lärjungenMatteus
Svar från lärjungenMatteus i ämnet om diagnosfrihet
6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
  • F20
  • Besökare
  • Besökare
13 år 1 månad sedan #386175 av F20
Svar från F20 i ämnet om diagnosfrihet
Hur vet man om man tillfrisknat när man ändå fortsätter ta medicin? Måste man inte prova att sluta medicinera för att upptäcka det? Hur lång tid efter senaste psykos kan man försöka att sluta med medicinen?