om diagnosfrihet

Mer
13 år 1 månad sedan #386606 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet om diagnosfrihet
matterik,

Du skrev att du först får ångest och sedan depression följt av psykotiska besvär. Det tycker jag stämmer in på psykotiska depressioner, där depressionen utlöser de psykotiska besvären. Brukar behandlas med antidepressiva lång tid och kortvariga kurer med aantipsykotika. Ibland kan dock krävas ECT för att häva psykotiska depressioner.

Annars när du berättar om dig själv verkar det som om du får problem när du har kontakt med andra. För att skona dig själv borde du kanske försöka att minimera kontakterna för att reducera problemen. När du mår bättre så kan du ju försöka att återuppta kontakten igen.

Jag tycker att när du klappar ihop hamnar du hos psykiatrin, men efter en tid verkar du inte vilja ha en diagnos eller kontakt med psykiatrin. Vet inte om det beror på att du vill vara frisk eller normal eller om det beror på att du hamnar i konflikt med dem och därför vill bryta kontakten. Om man upplevs som en jobbig patient så kan man också bollas runt i systemet, därför att de vill slippa en t.ex de med missbruk och samtidig psykisk sjukdom brukar drabbas av detta.
Mer
11 år 3 månader sedan #557518 av cecilia76
Svar från cecilia76 i ämnet om diagnosfrihet
vem säger detta? att man måste varit utan psykoser i fem år? vilken källa har du?
Mer
11 år 3 månader sedan #557520 av Geta
Svar från Geta i ämnet om diagnosfrihet
Hej cecilia76!

Fem år är ingen lång tid när det gäller psykoser. Det är nog stor risk att man får flera psykoser när man har fått en psykos.
Fönstret mot psykoser har liksom öppnats....
Mer
11 år 3 månader sedan #557570 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet om diagnosfrihet

cecilia76 skrev: vem säger detta? att man måste varit utan psykoser i fem år? vilken källa har du?


Om man haft mer än en psykos så skall man vara utan psykossymptom i 5 år innan man överväger att sluta med antipsykotika. Har man haft en psykos så skall man vara fri från psykossymptom i 1-2 år innan man kan sluta med antipsykotika. Sedan om man slutar med antipsykotika tar det minst 2 år innan man kan bli friskförklarad, därför psykoser kan komma sent efter att man slutat med antipsykotikan. Jag har för mig att detta stod i Läkemedelsboken för några år sedan. Psykoserna kommer normalt inte så ofta om man medicinerar med antipsykotika utan vartannat till vart fjärde år. 25 % av de med schizofreni har bara en psykos.