om diagnosfrihet

Mer
13 år 1 månad sedan #386241 av IRL
Svar från IRL i ämnet om diagnosfrihet
Som jag fattat det så ser det bra ut i papprerna om de sätter diagnoser, lite av rutin att försöka att gissa diagnos.
Visst man kan ha stor nytta av det för rätt behandling och verkar som många drabbade tycker det är viktigt.

Har själv fått höra gissningar på diagnoser ca 5st. 1 av dem tror jag på och har lite nytta av.
Mer
13 år 1 månad sedan #386246 av Geta
Svar från Geta i ämnet om diagnosfrihet
Tidigare ställde inte läkare gärna schizofrenidiagnos i första taget.
I alla fall inte så att patienten fick veta det. Behandlingen däremot
var för schizofreni. Man brukar sällan få mer än en diagnos vid schizofreni,
då den slår ut alla andra diagnoser. De flesta får nog dras med schizofreni-
diagnosen hela livet även om man anses återhämtad.
Mer
13 år 1 månad sedan #386250 av IRL
Svar från IRL i ämnet om diagnosfrihet
Har hört att enligt sjukvården är man frisk om man inte käkar piller.

Dras med en diagnos? Det är väl upp till en själv att avgöra. Ser ingen poäng till att tänka sjuk eller frisk. Upplever man sig som frisk eller sjuk så är man det oavsett vad sjukvården skrivit på ett papper.
Mer
13 år 1 månad sedan #386254 av lärjungenMatteus
Svar från lärjungenMatteus i ämnet om diagnosfrihet
6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
Mer
13 år 1 månad sedan #386346 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet om diagnosfrihet

F20 skrev: Hur vet man om man tillfrisknat när man ändå fortsätter ta medicin? Måste man inte prova att sluta medicinera för att upptäcka det? Hur lång tid efter senaste psykos kan man försöka att sluta med medicinen?


Om man haft bara en psykos så skall man vara utan symptom i minst ett år innan man kan försöka att trappa ner antipsykotikan och sedan skall man vara psykosfri i minst 2 år innan man blir friskförklarad. Har man haft mer än en psykos skall man varit symptomfri i 5 år innan man kan trappa ut antipsykotikan. Detta gäller schizofreni.
Mer
13 år 1 månad sedan #386347 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet om diagnosfrihet
matterik,

Vid borderline kan man vara gränspsykotisk och den kallades förr för gränspsykotisk personlighetsstörning. En liten andel kan också få stressutlösta psykoser.