Frågor om schizofreni

  • Majjja
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29789 av Majjja
Frågor om schizofreni skapades av Majjja
Hej. jag har flera frågor angående schizofreni som jag gärna vill ha svar på från någon som kan det här :)

1, Kan man få diagnoser schizofreni även i unga år, finns det någon åldersgräns innan man får sätta den diagnosen? Alltså, kan en typ 8-åring få diagnosen schizofreni?

2, Har alla med paranoid schizofreni röster som uppmanar dem att göra saker?

3, Har alla med schizofreni synhallucinationer?

4, Om du har haft hallucinationer, uppfattar du dem precis som m de var verkliga. Te x om du hört en röst tala med dig, hör du rösten som du hör vilket ljud som helst?

5, Hur utvecklade du sjukdomen, hur upplevde du din första hallucination, hur gammal var du osv? Trodde du att du var sjuk eller trodde du att det du såg var 100% verklighet?

6, Hur fick du hjälp? Sökte du den själv?

7, Tar du droger och har de isf bidragit till hur din schizofreni utveklats?

tack på förhand till er som orkar svara :)
Mer
18 år 4 månader sedan #29791 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Frågor om schizofreni
1. Ingen aning.
2. Det behöver inte vara röster som uppmanar utan bara något som får personen att känna sig förföljd av kanske röster eller upplevelser.
3. Nej. De flesta har nog mer rösthallisar.
4. Ja, det låter precis som vanliga röster som man kan höra en normal konversation.
5. Jag förflyttades ifrån ett stadie av att vara människa till jämställdhet med gudar. Visste att det jag kände o började höra var fel så jag sökte vård.
6. sökte själv.
7. Har aldrig brukat droger.

Hoppas det hjälpte. Mvh
Mer
18 år 4 månader sedan #29794 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Frågor om schizofreni
1. Vet ej

2. Jag har inga röster

3. Jag har inga synhallucinationer

4. Har hört en röst när jag var dålig och den kändes som om den kom innifrån mitt huvud.

5. Dålig uppväxtmiljö + en sårbarhet. Första röst-hallucinationen var en jobbig upplevelse. Jag hade en känsla av att något var fel på mig.

6. Omgivningen märkte på mig att något var fel.

7. Har aldrig tagit någon drog.
  • Majjja
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29796 av Majjja
Svar från Majjja i ämnet Frågor om schizofreni

PSR skrev: 1. Ja, det kallas hebefreni.


Okej.. kan man inte få diagnosen paranoid schizofreni när man är ung? heter det alltid hebefreni då?
Mer
18 år 4 månader sedan #29800 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Frågor om schizofreni
Där lärde jag mig något nytt. Efter vilken ålder kan man sätta paranoid då? Har hört talas om en 16åring som säger sig ha paranoid schizofreni, är det omöjligt?
Mer
18 år 4 månader sedan #29810 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Frågor om schizofreni
1. Schizofreni hos barn är väldigt ovanligt och ovanligare ju yngre barnet är. Schizofreni startar normalt tidigast i tonåren.

2. Imperativa hallucinationer eller uppmanande hallucinationer förekommer, men jag har aldrig läst hur vanligt det är. Eftersom schizofrenin varierar mycket från individ till individ har jag svårt att tro att det drabbar alla.

3. Hörselhallucinationer förekommer inte hos alla med schizofreni, men hos väldigt många. Synhallucinationer är inte så vanliga vid schizofreni, som man kan tro och betydligt mindre vanliga än hörselhallucinationer.

4. Utan antipsykotika blir hallucinationerna som en vanlig röst. Med antipsykotika blir det mest viskningar man kan höra före insomnandet.

5. Jag insjuknade kort tid efter en olyckshändelse. Jag kunde inte sova på ett par dagar och började höra röster. Jag misstänkte att jag hade fått en psykos.

6. Jag sökte hjälp själv efter några dagars symptom.

7. Jag hade inte använt några droger innan.