Frågor om schizofreni

  • Chris
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #30358 av Chris
Svar från Chris i ämnet Frågor om schizofreni

Majjja skrev: Men heter det alltid hebefreni om det drabba tonåringar eller kan det kallas paranoid schizofreni?


Hebefreni är ungdomspsykos. Paranoid schizofreni påstår man bland professionen uppträder först i 35-40-års ålder.
Men jag antar att man kan ha paranoida vanföreställningar även som tonåring, fast man får aldrig diagnosen paranoid schiz. Antagligen är det fler kriterier som måste finnas för den diagnosen. Kolla i diagnosmanualen DSM-IV, tror att den finns på nätet, kolla med Google!

Däremot vet jag att ungdomspsykosen hebefreni har en hyfsad prognos, dvs du kan bli frisk igen inom en överskådlig framtid. Däremot för de som är i medelåldern vid insjuknandet av paranoid schizofreni, är tyvärr prognosen dålig
Mer
18 år 4 månader sedan #30362 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet Frågor om schizofreni

Chris skrev:

Majjja skrev: Men heter det alltid hebefreni om det drabba tonåringar eller kan det kallas paranoid schizofreni?


Hebefreni är ungdomspsykos. Paranoid schizofreni påstår man bland professionen uppträder först i 35-40-års ålder.
Men jag antar att man kan ha paranoida vanföreställningar även som tonåring, fast man får aldrig diagnosen paranoid schiz. Antagligen är det fler kriterier som måste finnas för den diagnosen. Kolla i diagnosmanualen DSM-IV, tror att den finns på nätet, kolla med Google!

Däremot vet jag att ungdomspsykosen hebefreni har en hyfsad prognos, dvs du kan bli frisk igen inom en överskådlig framtid. Däremot för de som är i medelåldern vid insjuknandet av paranoid schizofreni, är tyvärr prognosen dålig


Hej Chris,
Skumt för jag har läst precis det motsatta; att hebefreni har dålig prognos och paranoid mkt god. Undrar hur det förhåller sig egentligen? Kan Admin1 eller någon annan här bringa klarhet kanske?
Mer
18 år 4 månader sedan #30392 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Frågor om schizofreni
Jag tror att du har rätt, AmandaS. Vad jag har läst så är det bättre ju senare i livet man drabbas av schizofreni. Paranoid schizofreni har nog därför bättre prognos än hebefren schizofreni. Paranoid schizofreni har i regel inte så mycket funktionsförluster, som de andra schizofreniformerna kan ha.
  • majja
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #30403 av majja
Svar från majja i ämnet Frågor om schizofreni

AmandaS skrev: Hej Chris,
Skumt för jag har läst precis det motsatta; att hebefreni har dålig prognos och paranoid mkt god. Undrar hur det förhåller sig egentligen? Kan Admin1 eller någon annan här bringa klarhet kanske?

Det låter ju troligare iaf, att man blir mer skadad om man får det i tonåren än när man börjat "bygga upp ett jag", om ni fattar vad jag menar..
Mer
18 år 3 månader sedan #30474 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Frågor om schizofreni
min diagnos är hebefren schizofreni trots det talar jag inte osammanhängande
  • Maja
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #30476 av Maja
Svar från Maja i ämnet Frågor om schizofreni

Vargen skrev: min diagnos är hebefren schizofreni trots det talar jag inte osammanhängande

Okej... hur märks det i ditt fall? Och hur gammal vad du när du började märka av det och när fick du hjälp och diagnos?
mhv