Frågor om schizofreni

  • Majjja
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29976 av Majjja
Svar från Majjja i ämnet Frågor om schizofreni
Men heter det alltid hebefreni om det drabba tonåringar eller kan det kallas paranoid schizofreni?
Mer
18 år 4 månader sedan #29978 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Frågor om schizofreni
Viskningar före insomnandet är inte klassat som schizofreni eftersom det förekommer ofta hos helt friska personer just vid insomnandet. Det är således friskt.
Mer
18 år 4 månader sedan #29980 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Frågor om schizofreni
Har man inte sovit på ett tag kan man också börja höra röster eftersom man är övertrött och det är heller inte klassat som schitzofreni utan är friskt.
Mer
18 år 4 månader sedan #29982 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Frågor om schizofreni
Redan när jag var 6-7 år kunde man märka av att allt inte stod rätt till.
Då sa jag att djuren förföljde mig, det kunde vara fåglar som följde efter mig långa sträckor. Naturligtvis var det olika fåglar jag såg men var bergsäker på att det var samma hela tiden.
Nu när jag är meddelålders har det utvecklats till andra former av förföljelse. Där olika händelser i tidningar och media spelar in. Sk paranoid schizofreni. Även folk i övrigt utövar en slags förföljelse av mig.

Allt enligt mig själv, sägs det.
Mer
18 år 4 månader sedan #30012 av Rosa
Svar från Rosa i ämnet Frågor om schizofreni
ibland hör jag röster och annat oljud just innan jag somnar. Det är nog naturligt att bli lite "messed up" om man inte får sova. När man befinner sig mittemellan sömn och vakenhet kan mycket hända.Jag har bla fått hallucinationer när jag halvsovit.
Mer
18 år 4 månader sedan #30037 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Frågor om schizofreni

Majjja skrev: Men heter det alltid hebefreni om det drabba tonåringar eller kan det kallas paranoid schizofreni?


I boken Psykoser av Johan Cullberg står det att hebefren eller desorganiserad schizofreni är den typiska ungdomsformen av schizofreni. Det betyder nog att man som ungdom också kan ha andra schizofreniformer t.ex
paranoid schizofreni även om det inte är lika vanligt.