Psykosis

Mer
10 år 5 månader sedan #627578 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Psykosis
Nej jag blir inte gladare av en psykos, jag får tex olika smärtproblematiker som ont i huvudet....... vidare får jag förföljelsemani och tror att någon/några vill mörda mig......jag tror att jag är bevakad via tv, dator, sateliter, bilar etc.......allting ganska skrämmande grejjer. Men jag är en seg jäkel och till sjukvården ska jag INTE. Och tiden går....... och jag tappar sjukdomsinsikten och tror verkligen på det där till 100%. Jag fortsätter att vara enrak och ska inte till vården - förrän mina anhöriga ställt till ett tillräckligt sabla liv så de tar in mig på LPT. Jag får medicin och - blir frisk..... i alla fall senaste gången var det så - tack Haldol för det.

Det som är positivt med mina psykoser är att jag blir modigare socialt sett...... jag får förhöjd självkänsla och blir pratglad och pratar med folk jag möter på stan. Kan eventuellt vara lite maniskt då jag har schizoaffektiv diagnos.
  • parpababa
  • Besökare
  • Besökare
10 år 5 månader sedan #627604 av parpababa
Svar från parpababa i ämnet Psykosis
Det är ett helvette jag inte skulle önska min värsta fiende.
  • Luckan
  • Besökare
  • Besökare
10 år 5 månader sedan #627606 av Luckan
Svar från Luckan i ämnet Psykosis
Raderat
Mer
10 år 5 månader sedan #627615 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Psykosis
Jag har haft både "uppåt" och "helvete" inom mina psykoser. Börjar relativt bra till att senare eskalera till en ren mardröm.

Visst, det är en "mäktig" känsla att tro att man ska rädda världen tills man inser att det är tusen grejer man behöver göra, sanera sitt egna samvete osv... Att inse att man är hemsk som inte älskar t.ex pedofiler... Jag blev tvungen till röster som jag skulle förstå, teripera och massa strunt, för att om jag inte älskade dem så kunde jag inte rädda världen. Att ens försöka älska en våldtäktsman eller styckmördare var helt absurt!!! Hela tiden blev jag "påtvingad" att försöka förstå och älska "min nästa" vilket innebar olika våldsmän av olika slag. Efter ett tag orkade inte mitt psyke mer... jag bara föll och kunde inte ta mig upp. Då kom de hotfulla rösterna och sa att de skulle döda mina nära och kära om jag inte lydde dem.... så jag löd...! Hade ingen ork till något annat... Hade inte sovit på 3 månader...

Jag önskar INGEN något liknande! Det var ren hjärntvätt... Jag började iallafall säga emot rösterna när de försökte tvinga mig att skada någon annan fysiskt, där gick min gräns. Jag skulle aldrig skada någon annan på grund av att någon annan har "styrt" mig till det, då får de hellre hota med vad de vill...!!!! Det finns alltid en gräns någonstans och den ska man värna om.
Mer
10 år 5 månader sedan #627630 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Psykosis
malin71 ovan,

Jag håller med rakt av!

Speciellt detta, för att så blev jag kvitt min ångest.

malin71 skrev: Jag önskar INGEN något liknande! Det var ren hjärntvätt... Jag började iallafall säga emot rösterna när de försökte tvinga mig att skada någon annan fysiskt, där gick min gräns. Jag skulle aldrig skada någon annan på grund av att någon annan har "styrt" mig till det, då får de hellre hota med vad de vill...!!!! Det finns alltid en gräns någonstans och den ska man värna om.


Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 5 månader sedan #627648 av Geta
Svar från Geta i ämnet Psykosis
Det är typiskt vid schizofreni att man fastnar i omöjliga frågeställningar. Ambivalens ska ju var
själva kärnan i schizofreni.