flytta hemifrån

Mer
18 år 2 månader sedan #33698 av Rosa
Svar från Rosa i ämnet flytta hemifrån
själv är jag 21 och bor hemma med mina föräldrar..jag har inget jobb och mina kompisar bor i lägenhet och jobbar. jag förstår om du känner en viss press på att flytta.Men tänk på att du kanske måste flytta tilbaka om det går åt helvete.Jg fick flytta hem igen eftesomdet inte funkade.
Men jag ska ut igen snart och se hur det går. Det är viktigt att ma´n är redo för ansvar och kan hanteras sina problem själv om am ska bo själv och kanske det är lika bra att du bor hemma nu om det känns för svårt.
Bor man själv kan man få stöd på olika sätt vet jag, ve inte vad det heter
men det finns extra hjälp att få då du är redo..
  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33702 av lotta
Svar från lotta i ämnet flytta hemifrån
20 år är inte särskilt gammalt för att bo hemma. Ta det lugnt du och se till att börja må bra.
Mer
18 år 2 månader sedan #33715 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet flytta hemifrån
20 år är ingen ålder att bo hemma. Många i den åldern bor fortfarande hos sina föräldrar, så det anses nog inte onormalt. Jag tycker att du skall ta det lugnt och försöka att må så bra som möjligt. Du kan sedan skaffa egen bostad när du känner dig redo för det och det verkligen finns ett behov för det hos dig.
Mer
18 år 2 månader sedan #33719 av flisan
Svar från flisan i ämnet flytta hemifrån
Det kan nog vara bra att flytta hemifrån så småningom och få mer självständighet. Det är viktigt att få känna att man klarar saker själv. Det finns ju också hjälp att få från annat håll tex kommunen. Dem har jag hjälp i från.

Men just nu är det nog bäst om du bor hemma ett tag till tills du känner dig starkare. Om du just varit inlagd så kanske det blir för mycket att också flytta.

Men jag tror att du kommer klara att flytta så småningom. På något konstigt sätt så klarar man mer än vad man tror.

Det är synd att många är ensamma i Sverige. Men man ska nog inte romantisera förhållandena i andra länder heller. Många länder har inte så bra kvinnosyn. Kvinnorna är ganska förtryckta. Och står liksom under en man : fadern eller maken.
Dessutom kan det finnas mycket groll och misshandel inom familjer också som inte är bra. Så självständighet är på gott och ont.
Men jag tycker också ofta att vi skulle "lägga oss i" varandras liv mer, inte låta någon rinna ur händerna.
Hoppas att det blir bättre i Sverige, varmare klimat.....