Schizoaffektiv mani, psykos

Mer
9 år 3 månader sedan #716931 av Psyfeatures
Min originella fråga var dock om någon annan känt som att de inte haft en psykos efter att den gått över.
Så ja, jag är väl rätt säker på att det var en psykos men det känns inte som det efteråt utav någon anledning.
Ungefär som att man inbillat sig allt, kanske förklarar lite förvirrande.
Mer
9 år 3 månader sedan #716934 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizoaffektiv mani, psykos
Mina psykoser har inte gått spårlöst förbi, så jag förstår inte din fråga?
Mer
9 år 3 månader sedan #716936 av Psyfeatures
Ne, det känns bara som att jag inte var psykotisk. Vet inte riktigt hur man ska förklara det. Antar att jag kanske förnekar allt för att jag inte riktigt vill acceptera att jag är sjuk. Jag är väldigt förvirrad just nu. Jag kanske blev utsläppt för tidigt, hehe.
Mer
9 år 3 månader sedan #716959 av Amandara
Jag känner känslan av att ha blivit vårdad helt i onödan för att jag inte trott att jag var psykotisk....vaddå psykosen var ju verklig eller hur och ingen sjukdom
Mer
9 år 3 månader sedan #716961 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizoaffektiv mani, psykos
Men var ska man vistas under tiden som man är psykotisk om inte på sjukhus?
Ska anhöriga ta hand om en då?
Mer
9 år 3 månader sedan #716962 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizoaffektiv mani, psykos
Under psykosen så förlorar man ofta insikten att man har psykos utan psykosen blir verklighet. Det kan leda till att även efter psykosen kan man tro att man inte haft psykos och man har då förlorat en del av sjukdomsinsikten. Vid första psykosen kan man nog uppträda lite annorlunda och tro att en del av vanföreställningarna kanske var lite sanna ändå. Kan då vara bra att diskutera psykosen med någon, så man får det hela avfärdat som psykos.

Zyprexa, Risperdal och Haldol är bäst mot akut mani, så någon av dessa mediciner kanske skulle passa dig och kanske främst Risperdal. Det finns två former av schizoaffektiv - manisk och depressiv. Har hört att en del med schizoaffektiv kan få manier av SSRI-antidepressiva som t.ex. Citalopram och Sertralin.