Vanföreställningssyndrom

Mer
18 år 1 månad sedan #34994 av Anki
Någon mer här som har vanföreställningssyndrom?
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35002 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Vanföreställningssyndrom
Jag har fått diagnosen vanföreställningsyndrom som tillägg till min Asperger. Men jag har aldrig riktigt fattat vad det innebär, eller vad som menas med det. Jag har ju känt mig förföljd ibalnd och mått dåligt i vissa situationer i o f sig, men fattar själv inte varför...
Vad jag kan göra åt det eller vad som är meningen i det hela...
Mer
18 år 1 månad sedan #35004 av Anki
Svar från Anki i ämnet Vanföreställningssyndrom
I mitt fall handlade det om förföljelse. Trodde att ALLT cirkulerade runt mig.
TV, radio sände kodade meddelanden till mig, folk på gatan talade om just mig, allt var uppbyggt på symbolik. Kände mig även betraktad hemma i lägenheten. Trodde det fanns kameror uppsatta. Detta blev oerhört jobbigt för min omgivning och det dröjde 2 1/2 år innan jag fick medicinen jag tar idag.

Numera har jag inga symptom alls. Däremot en tung insikt om vad jag sagt och gjort som är oerhört pinsamt. Alla blev ju inblandade, vänner, grannar, barn, föräldrar, arbetskamrater, ja hela världen.

Tyvärr tycker jag medicinen (Risperdal) är oerhört tung att ta och den hindrar mig att leva det liv jag vill....Ska snart försöka byta till Abilify (helt och hållet).

Har inte du haft några symptom alls?
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35005 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Vanföreställningssyndrom
Jo OK, jag har haft samma symptom som du ungefär....
Men jag försöker förtränga det, det är så plågsamt att tänka på...
Riktigt mycket symptom har jag haft genom åren, men det är svårt att få andra att tro på...
Mer
18 år 1 månad sedan #35011 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Vanföreställningssyndrom
Jag har haft paranoida vanföreställningar om att vara förföljd och bevakad sedan jag var i 16-års ålder, till och från då.
När jag var 16 fick jag för mig att jag hade blivit bortrövad av utomjordingar och att dom kunde komma tillbaka på nätterna och röva bort mig i gen. Följden blev att jag sov dåligt.
Ett år senare var jag förföljd av en man i en grå, gammal volvo. Jag såg verkligen den bilen överallt. Ibland ser jag den fortfarande och vet inte om det är verklighet eller hallucination.

Jag har också trott mig vara förföljd av en granne, att det funnits bevakningsutrustning i branvarnaren och att jag varit nära en "lösning" på en stor religiös gåta.
Mer
18 år 1 månad sedan #35019 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Vanföreställningssyndrom
Det där upplever jag också, jämt och ständigt, men det är inget som besvärar mig.. mer än när jag tror att jag blivit förgiftad för då får jag verkligen fysiska symptom, sist blev min tunga helt svart och det har jag fotografi på och flera som bekräftat.. Hur som helst, jag har en ganska enkel förklaring på vad det är som sker när man upplever sig förföljd av alla runt omkring, och det är att man i själva verket är i kontakt med det "kollektivt medvetna" som Jung talar om. Det skulle kunna liknas vid att människorna är myror som lever i en jättestor myrstack och att själva myrstacken är en organism i sig själv med ett eget medvetande, och det är detta medvetande som koordinerar människor, ungefär som kroppen koordinerar sina celler, så att fenomen som synkronicitet uppstår, liksom att människor runt omkring tycks veta allt om vem man är osv. Det kan även vara så att jag tänker en tanke och så besvaras tanken på tv, och då kan man kanske snarare fråga sig om det inte var jag som först snappade upp intuitivt det som skulle visas på tv:n.. även om det ofta snarare handlar om att se de mönstren som man fokuserar medvetandet på.

En lite lustig grej om just det som jag upptäckt när jag rökt salvia är att om jag sitter i mitt rum och röker, så helt plötsligt ser jag ett specifikt mönster som jag inte noterat tidigare, detta mönster ser jag helt plötsligt överallt var jag än vänder blicken, som om allt vore uppbyggt kring just det mönstret och i det sinnestillståndet kan jag då inte ens föreställa mig att världen skulle kunna vara formad på något annat sätt. Eftersom salvian sitter i väldigt kort, kanske 15 minuter, så dröjer det inte länge förrän jag sakta återgår till normalt medvetande och noterar att alla de mönstren jag såg fortfarande finns där, men att jag inte skulle ha sett dem om jag inte var så fokuserad på just det mönstret. Lite så tror jag det ofta är, om man är väldigt fokuserad på ett visst mönster så kommer man se det precis överallt..