Hur vet jag om jag är paranoid eller inte?

  • cholowiz13
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #766230 av cholowiz13
Väldigt många som jag inte känner som stirrar på mig, skrattar, och till och med ibland börjar kommentera mitt utseende.
Det är skit jobbigt. Om jag går förbi en busstation kan se att hur folk stirrar / och skrattar efter jag har gått förbi.
Jag sköter min hygien, jag är inte ful som stryk, / och jag har inte något speciellt konstigt utseende.
Oftast brukar män bara stirra på mig, och kvinnor skratta åt mig (samma ålder som mig själv alltså ungefär kring åldrarna 15-20).
Mer
8 år 7 månader sedan #766233 av Geta
:tänk Ofattbart!
Mer
8 år 7 månader sedan #766239 av Drummer
Kan vara Social fobi! Då bryr man sig väldigt mycket om hur andra upplever en. Kan vara Paranoia också!

Ibland kan människor reagera på en annorlunda utstrålning eller kroppsspråk! Viktigt för en del att vara som alla andra. Jag tycker personligen att människor som vill vara som media idealet är väldigt tråkiga människor! De roligaste och bästa människor enligt mig är folk som vågar vara sig själva och vara lugna i det!
Mer
8 år 7 månader sedan #766241 av Geta
Min erfarenhet är att om jag stirrar på människor, så stirrar de tillbaka.
  • cholowiz13
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #766255 av cholowiz13
Svar från cholowiz13 i ämnet Hur vet jag om jag är paranoid eller inte?
Jag tror ändå mer på att det har och göra med min utstrålning/social fobi. Men sedan skulle det kunna vara så att jag lite omedvetet kollar tillbaka.
Jag har iallafall inte tankar på att dem vill mig illa (som det brukar uppträda om man lider av paranoia), utan jag upplever det mer som väldigt störande.
Mer
8 år 7 månader sedan #766297 av Admin1
Låter som en lindrigare form och lite som hänsyftningsparanoia. Vid hänsyftningsparanoia har man större fokus på sig själv och det mesta i omgivningen riktas mot en själv. Om man sover dåligt kan paranoian öka.

Hur stora besvär av vanföreställningar har du?

Minimal = Tveksam och nästan normalt.

Mild = En eller två vaga vanföreställningar, som förändras och inte försvaras ihärdigt. Stör inte tänkande, relationer eller beteende.

Moderat = Endera en flera olika växlande och ostabila vanföreställningar eller ett fåtal välbildade vanföreställningar, som då och då stör tänkande, relationer och beteende.

Moderat svår = Många välbildade vanföreställningar, som försvaras ihärdigt, som då och då stör tänkande, relationer och beteende.

Svår = Många återkommande vanföreställningar, som är detaljerade och återkommande, organiserade idéer, som ger vanföreställning och försvaras ihärdigt och klart stör tänkande, relationer och beteende.

Extremt = Många återkommande vanföreställningar, som är endera är organiserade idéer, som ger vanföreställningar eller många vanföreställning som dominerar viktiga delar av livet. Skapar olämpligt eller oansvarigt beteende, som kan vara en fara för sig själv eller andra.