Har mobbade individer större risk att få paranoia?

  • cholowiz13
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #772598 av cholowiz13
Det har jag länge har tänkt på är symtomen på paranoia som exempelvis kan vara: ställer du dig ofta frågan hur pålitliga dina vänner är?
Och svaret för mig är definitivt ja, då jag har haft många vänner jag har känt bra som bara har svikit mig/utnyttjat mig. .
Därför undrar jag om mobbade individer kan ha en ökad sårbarhet för paranoia?
Mer
8 år 6 månader sedan #772608 av Geta
Konstigt nog så var jag inte mobbad i skolan, så jag kan inte skylla schizofrenin på det.

Det var inte förrän jag gick sjukvårdsbiträdeskurs och kom in i sjukhusvärlden. Där
mobbades det friskt. Sjuksköterskor som var en skräck och även sjukvårdsbiträden
passade på att trycka ner elever på praktik. Läkarna däremot var humanare.
Mer
8 år 6 månader sedan #772640 av Admin1
Ja, mobbning kan öka risken för psykotiska besvär. Mobbning gav 4-6 gånger förhöjd risk för psykotiska besvär, men om mobbning eller misshandel upphörde så minskade risken med 70-80 %.

Läs mer här:
www.viska.se/index.php/nyheter1/ ... oerebyggas
Mer
8 år 6 månader sedan #772642 av lärjungenMatteus
Herren säger: Förbannelse vilar över den man som litar på människor och vänder sig bort från Herren.
Mer
8 år 6 månader sedan #772795 av Admin1
Det kan också vara så har man ärftlighet för att få psykos kan mobbning öka risken ytterligare ungefär på samma sätt som cannabis gör.
Mer
8 år 6 månader sedan #772820 av Vatten

cholowiz13 skrev: Det har jag länge har tänkt på är symtomen på paranoia som exempelvis kan vara: ställer du dig ofta frågan hur pålitliga dina vänner är?
Och svaret för mig är definitivt ja, då jag har haft många vänner jag har känt bra som bara har svikit mig/utnyttjat mig. .
Därför undrar jag om mobbade individer kan ha en ökad sårbarhet för paranoia?


Att minnet lär människan är inget konstigt - det styr också uppmärksamheten
Egentligen oavsett styrsystem och program, det som inte reagerar på det destruktiva förverkar snabbare sina möjligheter att finnas fri.

Att denne med en sådant minne ser sig om mer, ser jag inte som något konstigt. Tvärtom vore däremot mer konstigt, det låter väl ganska kallt och obildbart. Precis som en gud som verkligen kan allt och därmed saknar möjlighet att lära sig något.