Har mobbade individer större risk att få paranoia?

Mer
7 år 10 månader sedan #835390 av wasp
Vet! Är inte paranoid, men omedvetet cynisk (ibland).
Mer
7 år 10 månader sedan #835422 av Admin1
Det verkar som om man mobbas och mobbar själv är risken störst. Men misshandel och brottsutsatt kan nog öka paranoian också. Man blir rädd att utsättas igen och det gör en paranoid.

[url:2xn94a0d]http://www.viska.se/index.php/nyheter1/4-nya-roen/6275-psykiskt-sjukast-blir-de-som-mobbas-och-ocksa-mobbar-sjalva[/url:2xn94a0d]
Mer
7 år 10 månader sedan #836356 av Kevick
Paranoia hette tidigare förföljelsemani och jag tycker den beteckningen är bättre. Man är faktiskt manisk under oket av paranoia. Alla sinnen är helskärpta, världen ser ut på ett speciellt sätt, man kan inte sova för att en massa bilder, texter och ibland röster tuggar sig genom huvudet och framför ögonen. Man är konstant anfallen av något riktigt ont. Hemskt!

Och ja, jag var mobbad och väldigt ensam. Men det berodde inte på mig. Synd när folk frågar om hur man såg ut och betedde sig när man blev mobbad precis som om det skulle vara ens eget fel.
Mer
7 år 10 månader sedan #836406 av Vatten

Admin1 skrev: Det verkar som om man mobbas och mobbar själv är risken störst. Men misshandel och brottsutsatt kan nog öka paranoian också. Man blir rädd att utsättas igen och det gör en paranoid.

www.viska.se/index.php/nyheter1/4-nya-ro...-ocksa-mobbar-sjalva

Ja utstötthet och brist på gemensamhet och avslappning är väl vad det också skapar
-Studien om svält och krig samtidigt (Holland andra världskriget) Mindre konstruktionsgrunder med ökat behov
-Korrelationer i etnisk densitet och psykosutvecklingstendens, uppfattad som ensam är inte bara bra
-Ökad glutamaterg aktivitet och minskat GABAerg mer pådrag mindre avslappning

Visar sammantaget på något som skulle kunna handla om en förhållandevis ökat behov av vila eller vilovärde för att kunna återknyta till rotkontakten, grunden och att grunden är en integrerad funktion genom flera plan.

Påståendets Rot & Rotning
En tidigare inflammationsbenägenhet som också visar sig socialt i form av just rädsla. En rädsla som kan bli så stark att man kan bli utom sig. Utanför sitt egna sinne (para nous eller paranoid) Om alla alltid utgår från sinnets egna objektivitet så är det för att hålla oss billiga inför cyclisk tillförsel av energi, något som blir extra tydligt på gränsen av sin yttersta förmåga, utom sig. Då kan den sista ansträngningen uppfattas som en fara och farligt, men projiceras på händelsen i svartvit i stället för bristen på grund i roten. Och det är nog ganska lika för alla.
Mer
7 år 8 månader sedan #846821 av Foralskad
Svar på frågan; ja det tror jag! Har också blivit mobbad och mina röster kan jag nog koppla lite till mobbingen..
Mer
3 år 10 månader sedan #1257360 av Vatten
Ju mer man upplevt världens avigsidor desto större andledning har man att frukta dem.