Små funderingar om "röster"

  • Putte
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39657 av Putte
Små funderingar om "röster" skapades av Putte
Tjipp! Pluggar psykologi nu men saknar ett par saker i böckerna.

1. Är det som att höra sig själv tänka? Är dom i "någon annans" röst?

2. Är dom alltid obehagliga att ha? Det framstår så i dom flesta böcker... Kan dom inte vara "en kompis" som det känns bra att höra ifrån ibland?

Är det nån med röster som vill som svara så är jag tacksam. Vill gärna veta hur det funkar =))

// Putte (som "tyvärr" inte känner någon med röster)
Mer
17 år 11 månader sedan #39658 av Aspergergirl
Jag vet inte om mina röster är "riktiga" röster. Jag har ingen diagnosticerad psykos eller schizofreni men har ändå, enligt mig själv, röster. Detta har jag haft sedan 3-4 veckor tillbaks i tiden. För mig hör jag mina tankar högt. Det låter som när jag hör mig själv prata. Emellanåt hör jag också en annan röst som fäller nedlåtande kommentarer till mig. Denna andra röst är för mig helt okänd och är alltid nedlåtande och kritiserande. Rösterna är inte som tankar hos mig, utan låter som om jag hör dem på riktigt. Jag hör även ljud som jag inte kan avgöra om de är riktiga eller inte. Det är mycket påfrestande för mig och jag känner ingen trygghet av att höra varken ljud eller röster som inte är "riktiga". /A
Mer
17 år 11 månader sedan #39659 av Fantasio
Jag hör mig själv tänka hela tiden, men jag tror inte att det kvalificeras som hallucinationer. Däremot hör jag ibland röster, både när jag är uppe i varv och när jag slappnar av. Det är värst när jag försöker sova. Det är obekanta röster och de är nästan alltid otrevliga. Nedsättande kommentarer och hot. Jag är van att ha dem trots medicinering, men tror inte att jag skulle sakna dem om de försvann.
Mer
17 år 11 månader sedan #39666 av Nissegossen
Hej! Vet inte om det hjälper dig något nämnvärt, men jag har skrivit några saker tidigare. Varsågod, du får länkarna här;

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...ic.php?f=1&t=889 [/url]<!-- l -->
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...ic.php?f=1&t=860 [/url]<!-- l -->
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...ic.php?f=1&t=896 [/url]<!-- l -->
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...ic.php?f=1&t=900 [/url]<!-- l -->
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...ic.php?f=1&t=895 [/url]<!-- l -->
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...ic.php?f=1&t=954 [/url]<!-- l -->

Lycka till! Det var någon som fick hjälp med en uppsats förra året. Hon skrev till mig att hon fått MVG på den.

Hjälpte också en blivande journalist med en intervju, (lika höga intagspoäng som till läkarlinjen) Jag kom med i tidningen som avgångsklassen gjorde det året!

Tidningen hette Sans och det var bara det numret.

Vill du ha hjälp, så kontakta mig på, min hotmail adress <!-- e --><a href="mailto:nissegossen100@hotmail.com]nissegossen100@hotmail.com[/url]<!-- e -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 11 månader sedan #39667 av Nissegossen
För övrigt är det att man tänker på att man tänker, Dvs man tänker på vad man tänker och följer inte The Flow.

Man kan också säga att man tidvis blir beroende utav rösterna, Dvs att man söker uppmärksamhet från dem ibland, de är ju trots allt ett sällskap.

Man är aldrig ensam, man är ett ständigt kollektiv.

Man kan höra röster ibland neutralt anonyma, ibland någon släkting, kanske en kompis..

Eller bara någon man träffar på stan som man kan uppleva talar till en i tanken när man sitter där, ändå håller människan tyst med sin mun.

Detta kan ställa till bekymmer om man fattar fel. För man kan uppfatta det som att personen som man talar med inte alls är god.

Jag har mer än en gång talat med personer där en haft Schizofreni och där de kommit i hop sig för att den sjuke inte kunnat särskilja på röst och verklighet. Har fått förklara för bägge hur det ligger till!

Annars kanske de hade börjat slåss!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 11 månader sedan #39683 av stefan
För några år sedan gjorde jag en hemsida som tar upp rätt mycket angående mina personliga erfarenheter av röster. Tyvärr tar jag upp rätt mycket annat också, men kanske kan du om du sållar lite i texten hitta något av intresse.

[url:2ohkvpff]http&#58;//www&#46;geocities&#46;com/nemo662/illusioner&#46;schizofreni&#46;html[/url:2ohkvpff]