Diagnosen

Mer
5 år 10 månader sedan #1061311 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Ny här i gruppen
Jag har haft en hel del gör det eller det eller dö tankar. I början skrämde det mig ordentligt men nu är jag så vän så jag rynkar inte ens näsan åt det. Tanketjafs.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 10 månader sedan #1061312 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Ny här i gruppen
Det finns tre tillstånd som kännetecknar schizofreni: positiva, negativa och kognitiva symptom! Positiv är inte så positiv som det låter utan det är bl. a. röster och panikångest tror jag? Negativa är den värsta, dålig motivation, sociala problem, instängdhet tror jag?
Medan kognitiva är koncentrationsproblem , hemsk dålig närminne och dålig approach tror jag?

Observera, ngn i varje fält är det bevisat följdverkningar och hur det pågår varje dag, vet inte om du behöver alla tre kriterierna för att det bevisligen ska vara schizofreni?

Vars är världen på väg?
Mer
5 år 10 månader sedan - 4 år 1 vecka sedan #1061317 av Rrusheflower
Svar från Rrusheflower i ämnet Ny här i gruppen
För mej så är det gör det inom en timme annars dör du, men det går i perioder. Jag har olika katastroftankar varje dag. Jocke jag har allt det där du beskrev. Röster, panikångest, isolerar mej och koncentrationsproblem. Och jag har varit med om mycket lidelse i mitt liv som kan påverka. Schizofreni kan både vara ärftligt och miljöfaktorer tillsammans.

Är det nån här som ser hallucinationer? För det gör jag, skulle vara kul att diskutera.
Last edit: 4 år 1 vecka sedan by Admin1.
Mer
5 år 10 månader sedan #1061319 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ny här i gruppen
Att se hallucinationer är ovanligt vid schizofreni. Det beror ofta på missbruk, epilepsi eller hjärntumör.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 10 månader sedan #1061320 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Ny här i gruppen
Ja, ärftligt kan det vara? Men för mig utlöstes mitt sjukdomstillstånd, av att jag gick in i väggen och trodde jag hade blivit en paria som lever på andras nåder. Var väldigt beroende av att ngn var snäll, om ngn var arg var det nära ett katastroftillstånd! Det var flera problem samtidigt, och jag började skicka in insändare, som jag inte minns riktigt, men jag tror det var ett rop på hjälp från den vansinniga situation jag befann mig i, men nästan ingen närmade sig en den perioden som var slutet på åttio-talet.

Jag tror ditt lidande verkligen är enorm, men jag kan bara säga, stäng in dig och rid ut stormen, var ett tag väldigt ängslig för telefonen. Men detta får du bara göra ett kort tag, sedan måste du söka dig utåt! Vad som helst är givet kan man säga, en positiv förändring blier som vågor på vattnet.

Kände denna utlämnande känsla ungefär tio år innan den första vändningen kom, då ngn satte gränser på mig, så att jag visste att jag måste leva ett självständigt liv med viss inslag av stöd.

Har du autistiska tendenser som högfungerande, då ska du söka hjälp på råd och stöd som det heter i min hemstad, vet inte vad det heter annars?

Vars är världen på väg?
Mer
5 år 10 månader sedan #1061321 av Rrusheflower
Svar från Rrusheflower i ämnet Ny här i gruppen
Ja vart är världen på väg? Man får lära sig att leva med det även om det är svårt ibland. Men jag missbrukar varken alkohol eller droger Geta.