luktsinne

  • Skötaren
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 9 månader sedan #45390 av Skötaren
luktsinne skapades av Skötaren
Hej på er!

Det krånglar med min inloggning, så jag skriver som gäst... Har fått hjälp av både Nissegossen och Admin1. Jaja, det var ju inte därför jag skriver...

Läste detta på illustrerad vetenskaps hemsida:

Schizofrena har inget luktsinne

Luktsinnet - eller rättare sagt ett icke-fungerande luktsinne - kan vara en varningssignal, om att man riskerar att utveckla schizofreni senare i livet. Det visar nya australiska försök. Alla försökspersoner med ett defekt luktsinne utvecklade schizofreni. Forskarna har länge känt till att schizofrenas luktsinne inte fungerar som det skall. Det beror på att luktsinnet är knutet till en känslomässig del av hjärnan. Förekommer det störningar i det området, fungerar luktsinnet inte normalt. Nu har forskarna visat att luktsinnet förstörts redan innan patienten utvecklar schizofrenin. Därmed har läkarna ännu ett tecken att gå efter, när de försöker upptäcka sjukdomen, innan den bryter ut.

nr 6/2004, sidan 20


Stämmer det???

Skötaren

ps
Stort tack till Admin1 samt Nissegossen för datahjälp!!!!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 9 månader sedan #45392 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet luktsinne
Ja, det stämmer in på mig partiellt! Ofta känner man ingen lukt alls, men det kan också bero på att man är snuvig jämnt!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 9 månader sedan #45394 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet luktsinne
Tack skötaren!

jag upplever ibland dofter som egentligen inte skall finnas där. Igår kände jag hur det luktade på min toa, så jag städar i morgon tänkte jag, tyckte det hade luktat i flera dagar men sedan luktade det helt plötsligt såpa där igår kväll. För det använde jag förra gången.

Men då hade jag redan bestämt mig för att städa såsom idag.

Så jag städade idag och kan skryta med att jag gått igenom hela badrummet utan under badkaret vilket jag får ta nästa gång.

Nu glänser det! :lol:

Och det luktar såpa igen....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 9 månader sedan #45400 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet luktsinne
Jag upplever inte att mitt luktsinne skulle vara dåligt, men å andra sidan har jag ju inget att jämföra med.
Mer
17 år 9 månader sedan #45408 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet luktsinne
Tror att det kan bero på att många med schizofreni röker, och att rökningen försämrar luktsinnet...
Mer
17 år 9 månader sedan #45418 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet luktsinne
Jag har läst att luktsinnet kan vara stört vid schizofreni och man försöker att utveckla lukttest för att diagnosticera sjukdomen. Det som är fel är att lukter kan felidentifieras t.ex pizzalukt framstår som apelsindoft. Ni kan läsa mer om detta här:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... chizofreni