luktsinne

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 9 månader sedan #45473 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet luktsinne
Har kollat i fass, under biverkningar står det snuva på min medicin! Då tror jag det är så!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 9 månader sedan #45475 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet luktsinne

Jocke skrev: Kan det vara så att schizofrena luktar på ett särskilt vis?

Luktförmågan är definitivt störd!


Det tror jag inte... däremot kan negativa symptom yttra sig så att man inte orkar sköta om sin hygien ordentligt... då blir det en obehanglig kroppsodör... detta går dock lätt att åtgärda om man duschar och byter kläder varje dag...
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 9 månader sedan #45478 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet luktsinne
Numera har jag en bra hygien! Men olika människor verkar lukta på olika vis.

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 9 månader sedan #45479 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet luktsinne
Jo, kryddor som vitlök och curry kan man känna på kroppsdoften också... sen har väl varje människa sin egen unika doft... och dessa dofter lär få oss attraherade av varandra... feronomer, tror jag de heter... en sorts doft-hormoner som är en viktig beståndsdel i attraktion och kärleksliv...
Mer
17 år 9 månader sedan #45488 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet luktsinne
jo, Admin! Jag var inlagd. Detta var i slutet på 70-talet och jag hade då läkaren Ulf Malm tror jag.

Jag hade hört någonting på kyrkans jourtjänst här i Göteborg. Det var en äldre gentleman som sysslade med lite alternativa mediciner.

Han tipsade mig om detta med zinket, jag har för mig att hans efternamn var von Reiss. Jag tänkte på det och bad läkaren om extra zink, det skulle då vara organiskt zink.

tillsammans med antibiotika och vegetarisk kost gjorde det att jag kunde räkna de tillfällen jag mått så bra i mitt liv på ena handens fingrar.

Det von Reiss också sade, var att han trodde att det kunde bero på hos oss med sjukdomen, att vi har en störd tarmfunktion som gör att födan spjälkas upp i grövre fraktioner och därför uppstår det störningar i synapserna också.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 9 månader sedan #45521 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet luktsinne

Jocke skrev: Kan det vara så att schizofrena luktar på ett särskilt vis?

Luktförmågan är definitivt störd!


Jag vet att jag läst att personer med schizofreni har en speciell lukt. Det har också skrivits om det vet jag på Schizophrenia.com av några anhöriga, som var eniga om att det var så.