Vilka är alla diagnoser som du har haft?

Mer
5 år 3 veckor sedan #1142048 av Klanggedin
Det är så mycket överlapp på diagnoserna så det går inte avgränsa till ett syndrom. Ibland får man flera diagnoser för att täcka upp alla ens symptom. Alltså ger inte läkarna dig en beskrivning av dig utan anpassar efter de verktyg dom har.
Mer
5 år 3 veckor sedan - 5 år 3 veckor sedan #1142116 av Richard
Jag måste gå igenom min journal på typ 400 sidor för att hitta alla, men de jag minns;

1996; G47.9 - Sömnstörning, ospecificerad
1996; F32.1 - Medelsvår depressiv episod
1999; F40.1 - Social fobi
1999; F41.1 - Generaliserat ångestsyndrom
2003; F19.2 - Psykiska störningar och beteendestörningar orsakade av flera droger i kombination och av andra psykoaktiva substanser-Beroendesyndrom
2004; F25.1 - Schizoaffektivt syndrom, depressiv typ
2004; F60.9 - Personlighetsstörning, ospecificerad
2004; F32.3 - Svår depressiv episod med psykotiska symtom
2004; F20.9 - Schizofreni, ospecificerad
2005; F84.5 - Aspergers syndrom
2005; F90.0C - Attention Deficit Disorder (ADD)
2014; F33.1 - Recidiverande depression, medelsvår episod

Finns säkert fler, en del har naturligtvis tagits bort, nu vet jag att det är asperger, schizoaffektivt o depression. Jag tycker asperger låter muppigt men man får väl ta det som det är...
Last edit: 5 år 3 veckor sedan by Richard.
Mer
5 år 3 veckor sedan #1142157 av Geta
Diagnosen schizofreni verkar innefatta allt. Därför får vi med den diagnosen inte så många underdiagnoser.
Mer
5 år 3 veckor sedan #1142194 av Cosmos
DÖ = Decemberöverenskommelsen
Mer
5 år 3 veckor sedan #1142199 av Cosmos
Jag lär inte vinna racet men ändå: Psykossjukdom uns. Schizotypal personlighetsstörning, reaktiv depression, bipolär 1 och schizoaffektiv. Diagnoserna har överlappat varandra i flera fall.
Mer
5 år 3 veckor sedan - 5 år 3 veckor sedan #1142239 av sodergardfia
Gällande mig har de haft tunnelseende och klumpat in exakt allt (psykos, humörsvängningar, självmordstankar, självskadebeteende, extremt svår OCD och ganska ”lindriga” ätstörningar) med min Asperger, plus att de ibland skyllt mina vanföreställningar på min religion . Eller rättare sagt: allmänpsyk skyllde på det, men på psykosmottagningen tar de dem för vad de är: psykossymtom . Över huvud taget tar de mig på mycket större allvar där och förstår mig oerhört mycket bättre än vad allmänpsyk gjorde.

Jag har nog minst diagnoser här, haha .
Jag har:
Asperger syndrom
ADHD på gränsen till ADD

Plus att jag ett tag hade diagnosen ”Depression UNS”, men den togs bort med den inte helt professionella förklaringen ”du har inte depression, du har humörsvängningar”. De har inte utrett humörsvängningarna vidare, men de har gett mig Lamotrigin mot dem, vilket hjälper väldigt bra .

Deras filosofi gällande mig är, som en läkare sa till mig en gång: ”vi tänker inte sätta några diagnoser, vi behandlar bara symtomen ”. Det har resulterat i att jag just nu tar ca 15 piller psykofarmaka per dag. De hjälper , men jag kan inte undgå att tänka att de skulle aldrig låta bli att röntga o sedan gipsa ett brutet ben bara för att alvedon o Ipren o morfin o massa annat tar bort smärtan tillsammans.

Samtidigt är det ganska bra att inte ha andra diagnoser än ADHD och Asperger, för då behöver man inte göra ÄNNU FLER identiteter man måste passa in i. Och att ha psykossymtom och humörsvängningar men ingen diagnos gör att man kan undvika ytterligare stigma genom att säga ”jag har lite psykiska problem , men mediciner biter på dem” snarare än ”jag har en psykossjukdom/affektiv sjukdom”. Det låter mer definitivt att ha en SJUKDOM. Jag har antagligen en sjukdom, men att officiellt sett bara ha SYMTOM är en sorts lättnad. Fast ibland känns det lite halvt och formlöst att själen spretar åt massa olika håll utan orsak!

Jag ses redan som ett UFO som man pratar med som till ett barn, så det är nog lika skönt att det inte läggs på fler lager !

Personligen tror jag att jag lider av långvarig PTSD, som är mycket lindrigare nu än för typ 10 år sen. Men den är inte borta.
Sen har jag ju min ADHD och Asperger , vilka jag inte alls ifrågasätter.
Sen har jag helt klart nån cykloid grej med psykossymtom och affektiva störningar med självmordstankar o ångest.

Men som sagt: de har sagt att de bara vill behandla symtomen istället för att ge fler diagnoser .
Ca 15 piller krävs, men det funkar faktiskt!
Last edit: 5 år 3 veckor sedan by Admin1.