På vilket sätt har vi med psykos som inte är rätt?

Mer
4 år 7 månader sedan #1185405 av Inwatto
Förnuftet säger att det är bra att kunna gå till en läkare med tystnadsplikt för att bli bedömd. De rotar inte i ens vanföreställningar för det har de inte tid med. De bara noterar vad de observerat i journalen och går vidare till nästa.

Känslorna är med dig, Terroristen. Känslorna är överdrivna och svartvita. De gillar inte läkare. Vill skydda det man har kommit fram till med alla medel. Även om det är fel och handikappar individen.

Man får försöka sätta sig över känslorna är min slutsats. De är inte fel, de är bara överdrivna och ser inte hela sanningen.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
4 år 7 månader sedan - 4 år 7 månader sedan #1185406 av Klanggedin
MsTibbs

Det kallas nog svagt bevis eller vad tror du? Utifrån att det är ett svagt bevis.. skulle du agera som om du skulle mörda hela staben för att dom "kanske" har anknytning till judarna?

En riktigt psykotisk person tror på sin ide oavsett hur galen den är och även om just denna fantasi skulle kunna sluta i brott så finns det många psykotiska fantasier som är harmlösa och personen "bara" beter sig konstigt...

jag tror den viktigaste insikten jag fick när jag gick psykoterapi kom från en bok som handlade om att psykotiska människor upplever sin verklighet som meningsfull även om den är full av skrämmande ting och omvärlden misstror..
Last edit: 4 år 7 månader sedan by Klanggedin. Orsak: Nån annan han före..
Mer
4 år 7 månader sedan #1185412 av MsTibbs
Jag är ju inte psykotisk nu vettu. ;)
Mer
4 år 7 månader sedan #1185413 av Amandara
Man skapar sin värld logisk. Utifrån vad man har och vet. Kommer en fel pusselbit...tex att någon säger emot en......passar jag in den pusselbiten i min psykotiska upplevda logik. Hur fel det än är finner jag alltid "logik" i det jag upplever när jag är psykotisk. Skapar mina alldeles egna förklaringsmodeller. Hur skruvat det än är så är det MIN logik JUST DÅ. Om man inte gör något dumt kan man skratta åt det efteråt.
Mer
4 år 7 månader sedan #1185418 av Geta
Den dagen som man upptäcker att något inte stämmer- det är då man vaknar upp ur psykosen.
Mer
4 år 7 månader sedan #1185422 av Cosmos
Men om man vet att schizofreni innebär en förvrängd verklighetsuppfattning och man har diagnosen? Vad är det man inte förstår?