Vanföreställningssyndrom/förföljelsemani - hjälp, mediciner hjälper inte??

Mer
3 år 5 månader sedan #1297284 av memphis
5. Ja, jag har också flera trauman.

4. Det som hjälpt mot mina vanföreställningar är att stressutlösaren elimineras samt tiden som har gått.

3. Jag var 30 år när jag fick psykos sjukdom, nu har jag diagnosen schizoaffektiv. Det som förbättrats under åren är psykosbenägenheten samt manier och depressioner. Det som blivit värre med åren är just paranoida vanföreställningar.

2.jag äter seroquel och det hjälper mig mycket trots allt. Jag blir stabilare i mina känslor av seroquel samt får skydd mot psykoser, även om det inte är helt vattentätt mot psykoser.

1. Mina vanföreställningar går ut på att någon/några vill mig väldigt illa. Jag mår mycket dåligt när jag har paranoida skov. Paranoia är det värsta i min sjukdom tycker jag. Väldigt svårt att leva med.
Mer
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #1297286 av Star
memphis,

Okej tack för dina svar.

Måste bara fråga en sak. Du säger i ena inlägget att mediciner inte hjälper mot vanföreställningar. Men när du tar seraquel, blir det lättare att handskas med vanföreställningarna? Blir det mindre ångest och lättare att släppa det, även om det inte tar bort grundproblemet eller grundtanken?
Last edit: 3 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 5 månader sedan #1297292 av memphis
Ja precis. Min grundstämning blir bättre av medicinen och jag känner mig stabilare mot stress. När det gäller mina vanföreställningar så är de starkt kopplade till stress av olika slag. Jag kan må sämre, även av "positiv" stress, som att t ex bli förälskad. Bara som ett exempel. Det behöver inte vara något negativt som stressar mig. Nu senaste omgången kretsade mina paranoida tankar runt min hyresvärdinna, och det löste upp sig sakta men säkert när jag flyttade till en lägenhet ned en annan hyresvärd.
Mer
3 år 5 månader sedan #1297294 av Star

memphis skrev: Ja precis. Min grundstämning blir bättre av medicinen och jag känner mig stabilare mot stress. När det gäller mina vanföreställningar så är de starkt kopplade till stress av olika slag. Jag kan må sämre, även av "positiv" stress, som att t ex bli förälskad. Bara som ett exempel. Det behöver inte vara något negativt som stressar mig. Nu senaste omgången kretsade mina paranoida tankar runt min hyresvärdinna, och det löste upp sig sakta men säkert när jag flyttade till en lägenhet ned en annan hyresvärd.


Okej då förstår jag.

Har du prövar terapi/psykolog? Och hur tycker du att det har funkat?
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
3 år 5 månader sedan #1297296 av ingrid64marie
Är vanföreställningar av paranoid Art i de fall de framkommer, undrar för i psykos brukar de vara verklighet/ ej verklighet mixat till en smet. Lever du Memphis och din bror Star med tankar dagligen som saknar mixad smet. Eller vad menar ni. Seroquel hjälper torftigt åt paranoia.
Mer
3 år 5 månader sedan #1297298 av memphis
Jo jag gick i terapisamtal i flera år men det hjälpte inte så mycket eftersom jag vägrade prata om mina trauman. Sen så var jag inte lika paranoid då, ibörjan av min sjukdom. Paranoian har blivit värre med åren tyvärr. Det finns inget eller ingen som kan övertyga mig att jag har fel, när jag har paranoida vanföreställningar. De är fasta som berget. Därför blir det också väldigt ensamt, för man är helt ensam i vad man tror på.