Psykodynamisk Terapi

  • Chris
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #30347 av Chris
Svar från Chris i ämnet Psykodynamisk Terapi
Jag tycker du ska pröva. Du vet, det går alltid att avbryta om det inte känns rätt.
En nackdel med den psykodynamiska terapin är att den tar lång tid. Därför är det populärt idag med korttidsbehandlingar som KBT (om samhället betalar är det ju en kostnadssak). Men en bra och välfungerande dynamisk terapi förändrar en i grunden, i ens sätt att relatera och integrera jaget; bli vän med sig själv. KBT skrapar på ytan, kan sudda ut symtomen, men är ofta övergående så att andra symptom kommer upp.

Jag har gått gått i dynamisk terapi, det hjälpte mig oerhört mkt. Nästan all destruktivitet försvann, jag lärde mig att behandla mig själv väl. Men mitt negativa tänkande har dykt upp igen tyvärr, så jag går nu i en KPT (= kognitiv Psykoterapi), en blandform av flera olika behandlingssätt. Jag har väldigt svårt att lita på andra människor, upplever ofta att alla vill mig illa, lurar och utnyttjar mig. Så mitt stora problem när det gäller terapi är förstås att lita på terapeuten! Men här får jag ju verkligen träna på detta!

Lycka till!
Mer
18 år 3 månader sedan #30348 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Psykodynamisk Terapi
Fredrik

Jag tycker att du skall testa iallafall och se hur det är. Det handlar mycket om att träffa en bra terapeut som man kan bygga upp ett bra förtroende med. Personkemin är väldigt viktig. Det är viktigt också att man tycker att det känns rätt, för om inte så kan det bryta ner.
Mer
18 år 3 månader sedan #30349 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Psykodynamisk Terapi
Tack för alla råd och insikter!! jag är nog lite rädd att jag skall få en terapeft jag inte kommer överens med riktigt tror jag, då blir ju allt bara jobbigt tycker jag. Men nu börjar det luta åt att jag skall testa, tack alla!
Mer
18 år 3 månader sedan #30350 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykodynamisk Terapi
Jag tycker också att du skall testa den psykodynamiska terapin, eftersom det är inte så lätt att få terapi idag. Om det inte gör dig bättre är det ju bara att avsluta den. Jag tror att terapi kan göra det lättare att återhämta sig.
Mer
18 år 3 månader sedan #30376 av Mesmerize
Svar från Mesmerize i ämnet Psykodynamisk Terapi
Asså jag går hos en psykolog under vad som kallas "psykologsamtal" dock så är hon psykodynamiskt inriktad och utformar därför terapin väldigt mycket åt det hållet även om det verkligen inte är samma sak.

Jag tycker dock det är helt okay, men svälj inte allt som freudianerna har att säga för dom har inte alltid rätt. Det undermedvetna kontrollerar inte allt, och all ångest behöver inte komma från konflikter mellan det:et och överjag:et.

Men overall tror jag det funkar bra för många, testa dig fram!