Om psykoser fyller ett syfte, vad skulle då paranoida vanföreställningar...

Mer
4 år 11 månader sedan #1150040 av Amandara
Verkligheten blir fasansfull. Som jag set det.
  • Klanggedin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Hedersmedlem
  • Hedersmedlem
  • Noble and true with a heart of steel
Mer
4 år 11 månader sedan #1150053 av Klanggedin
Jag borde va tyst. Jag smäller ur mig otroliga saker.. Psykos?
För mig som har levt med psykos som diagnos så har jag funderat. Det är inte ens säkert att jag har psykos men jag är lite velig kring vad jag känner. Jag tycker Geta uttrycker det bra men en observation kring psykos är att "rustningen" är våran förmåga att skilja på våran känslovärld och att kunna veta om känslorna uppstår p.g.a. av något som sker utanför en eller något man minns.
Vår förmåga att kunna koppla våra känslor till rätt sammanhang är vad jag kämpar med och det är svårt i sociala sammanhang och även på internet att reagera adekvat, dvs att separera det som föregår till skillnad från vad jag upplever och det är intressant att sätta ord på det.

Min "psykos" är att jag inte alltid kan separera känslor och tankar.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150063 av Admin1
Ångest är ett slags skydd mot faror. Ångest är ett förstadium till paranoia. Paranoia är en sjuklig form av ångest där faran är inbillad och inte alls existerar. Har ingen funktion alls utan är enbart en belastning.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150068 av memphis
Bra sagt Admin. Redigt och klart utan amatörpsykologi.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150070 av Amandara
Psykos är när för svaren brister och triggar dopaminnivån i hjärnan. Jävulsk stress.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150071 av björk
Så jäla råååålet är de inte att gå omkring att tro att man blir hemlös & älta de i 3 månader