Om psykoser fyller ett syfte, vad skulle då paranoida vanföreställningar...

Mer
4 år 11 månader sedan #1150136 av memphis
En del tror att det finns en tröst i att någon annan har det värre än en själv. Det gör det inte. Faktum är att det blir än mer deprimerande.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150138 av Geta
På senare år har jag förstått att jag inte längre har det värst. Idag kan jag räkna mig till de privilegierade. Kan tyvärr inte stava till det utan att googla.
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1150155 av Nissegossen


Paradiset vs helvetet? i sig själv har vi dualism, men slåss inte mot dig själv

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Nissegossen.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
4 år 11 månader sedan #1150209 av ingrid64marie
Tycker inte man ska jämföra olika grupper, vi är alla lika värda och psykiatrin är det forum vi med psykossjukdomar har att vända oss till, och när man är psykotisk, hur många går egentligen in frivilligt, flertalet gör det nog inte, psykosen styr din verklighet och det är den du lever och verkar i i, din verklighet styr dig sen må den vara fel men i psykosen är det din sanning. Sen såg jag nånstans att ångest ligger bakom paranoida tankar och det kan nog vara riktigt, rädslor och tankar som jag skulle vilja beskriva som ett ekorrhjul med en nedåtgående spiral som snurrar runt och blir till en karusell i ditt huvud,ångest kan även ge röster och i en psykos när alla dina sinnen ligger på ytan blir det smörgåsbord uppdukat för psykos.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150216 av Amandara
När jag blir riktigt psykotisk pratar jag för mig själv. Behöver kommunicera men det finns ingen åhörare. Som en vulkan som inte tillåts få utbrott.
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1150246 av Nissegossen
Jag har alltid hållit allt sådant inom mig själv. I min tanke kan jag prata med de i tankarna och där sker konversionen, samtalet då då, alltså det jag lägger in i min tanke säger någon annan i mig. Därav att jag använder dualism inom mig. Jag behöver inte prata högt det sker en utåt helt tyst ett ständigt pågående samtal inom mig med de som är där.

Därav också det när andra i min närhet proppsar på uppmärksamhet av mig blir jag svårt stressad, om Jocke är här bör han läsa vad jag menar. Antingen att jag får vara ifred med mina tankar, men i detta finns då ingen frihet i psykosen, den gör mig bara ännu mer sluten i mig själv. Jag har det ju nu också men jag fungerar helt normalt och kan skilja på friskt och sjukt i vardagen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Admin1.