paranoida föreställningar förstör vår vänskap...

  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20802 av

PSR skrev: Det kallas inte paranoida vanföreställningar utan relationssvårigheter. En stor del av problematiken orsakas av rädsla. Följdaktligen åt det neurotiska hållet och inte psykos.


När blir då en realtionssvårighet en paranoid vanföreställning?

Orsakas inte regelrätta psykoser ofta av neuroser tror du?

Jag har en bekant som jag ser som fobisk, men när han övertygade sig om att han var filmad, folk sökte mörda honom, tolkade allt negativt så det kan kallas paranoit. Klart man är paranoid av rädsla, eller ångest, eller kalla det o-ro.

Rädslan är självklart där, men tex en aspergare med stora problem kan lätt utveckla en shitzofrenilika tillstånd av påfrestningarna som är patienten övermäktiga, eller, stanna vid att i praktiken ha problem med sin fobiska personlighetsstörning.

Jag tycker man ska fokusera på de fobiska problemen, som ju faktiskt är orsaken till det paranoida, då kan man kanske blir frisk.
Mer
18 år 8 månader sedan #20839 av Mesmerize
PSR, förstår inte varför du skriver i tråden över huvud taget. Det enda du gör är att klanka ned på andra för att visa din stora medicinska-kunskap. Du kan gå och få dina bekräftelser nån annanstans och låt folk som håller sig till ämnet och vill hjälpa andra skriva istället. tack.
Mer
18 år 8 månader sedan #20840 av Mesmerize
Tack Isa-Alise, du har alltid vettiga svar verkar det som :)

Tack admin1 oxå, ska testa det där så fort det blir läge.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20846 av
Alla har vi våra egna kunskaper som vi fått lite här och därifrån, då kan det nog bli lite och kännas lite som om man klampar varandra på tårna.
Det skulle vara annorlunda om vi gått i samma klass. Men det är kanske det som är lite roligt, att höras andras åsikter.
Fast man ska ju vara shysst gentemot varandra. :)
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20849 av

PSR skrev: Det vanligaste är nog reaktiva psykoser och psykoser som orsakas av depressioner. Följdaktligen hyfsat vanligt att relationssvårigheter leder till psykoser och därmed vanföreställningar.

Både psykoser och neuroser är psykiatriska symptom men det är stor gradskillnad. Borderline och personlighetsstörningar ligger mellan dessa två i kaliber.

I princip tycker jag att man skall fokusera på lösningen och inte problemen. Om man har fobier, sociala fobier, ångest eller liknande måste man hitta lämplig behandling.



Aha, men då är det ju så att det är en flytande gräns mellan neuros och psykos i desa fall? Många gånger lockar psykosen extra pga neurosen, verkligheten, inte orkas med. För att behadla bäst ser man hur saker uppstår och motar olle i grind.
Det är inte lika stor gradskillnad för den lidande som för litteraturen, det är faktiskt så att litteraturen i mitt tycke ganska ofta värderar tillstånd fel.

När man har shitzofreni skulle man istället kunna få en mängd andra diagnoser som är mer klara. shitzofrenistämpeln ger en vink om att här behövs paketet vårdas, och det kan vara bra, jag säger inte det.

Tex en fobuisk person som utvecklar paranoior, efter 10 år är han en fobisk paranoid person, efter 20 år en deprimerad ångestfylld person med fobiska paranoior. Efter 30 år får han en slaskshitzofreni.
Vården hade ju kanske kunnat göra ngt åt killen som var fobisk, hjälpa till med självförtroendet, coaching, mediciner.. Normalt går det mkt fortare.
Mer
18 år 8 månader sedan #20851 av Mesmerize

PSR skrev: Sorry, visste inte om att jag inte fick vara med i dina debatter. Rätt skall vara rätt. I vilket fall får du får gärna vara med i mina debatter trots att det blir löjligt att du inte vill att jag svarar. Påminn mig gärna om jag glömmer av det.



Ditt mogna martyr-spel visar bara att du inte har några motarguemnt, bra där!
Och "rätt skall vara rätt", vem fan bryr sig? Blir bara pinsamt att du inte klarar av att hålla dig till ämnet för du är i håll schå med att bevisa dina mästerliga kunskaper (som inte har det minsta att göra med den här tråden över huvud taget). Det är inte definitionen det handlar om, och även om det skulle göra det så vet du inget om mig eller vad jag är och inte är.

Och förresten: Jag vill inte ens vara med i dina patetiska diskutioner gällande hur vida jag är psykotisk eller neurotisk. Dels för att du inte har med saken att göra, och dels för att du ändå inte vet vad du snackar om. Så snälla sluta leka psykiater nu och fortsätt skriva insändare till aftonbladet eller vad du nu gör på dagarna, istället för att stjälpa psykiskt ej välmående människor.