Smyger med sjukdom

Mer
18 år 8 månader sedan #20114 av Geta
Svar från Geta i ämnet smyger med min sjukdom
Det har varit ett omtumlande år.
Mer
18 år 8 månader sedan #20115 av flisan
Svar från flisan i ämnet Smyger med sjukdom
Fredrik,

Du själv verkar nog inte lida av schitzofreni. Om du gjorde det borde du själv veta.
Hur har du fått diagnosen schitzofren ? Om inte någon märkt att något var galet med dig ?
Försök se dig själv nu när du fått diagnosen så kommer du nog att förstå.
  • Fredrik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20116 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Smyger med sjukdom
Det som utlöste min sjukdom var tuffa förhållanden på den fabriken jag jobbade på.
Hur mitt liv skulle gestalta sig om jag hade haft ett mindre tufft jobb vet jag inte. Kanske hade jag insjuknat ändå på vägen, har ingen aning om detta.
Men mitt liv skulle nog ändå inte blivit någon dans på rosor.
Men livet går framåt och jag lär mig mer och mer om mig själv och blir lite visare som person.
Sedan vet jag inte om jag kan säga att jag "lider" av schizofreni. Livet går upp och ner och ibland är det tuffare och ibland lättare.
Men skulle jag sluta ta min medicin så skulle jag ganska snart insjukna och börja höra röster, det vet jag.

/ Fredrik
Mer
18 år 8 månader sedan #20118 av flisan
Svar från flisan i ämnet Smyger med sjukdom
Chitzofreni är mer än bara att höra röster.
Mer
18 år 8 månader sedan #20123 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Smyger med sjukdom
Jag har bara berättat det för mina föräldrar och syskon samt några släktingar till. Jag tycker att det är viktigt för att skapa större förståelse. Andra personer berättar jag det aldrig för eftersom jag tycker att det är inte brukligt i Sverige att berätta om sina sjukdomar till alla man möter. Det anses vara en privat sak för de flesta idag, även om det idag råder en större öppenhet om sjukdomar än förr om åren.
Mer
18 år 8 månader sedan #20143 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Smyger med sjukdom
Det verkar som fördomar går hand i hand. En person som t ex inte har några fördomar om homosexualitet brukar också vara cool med att man har psykproblem.