Tycka om sig själv

Mer
18 år 8 månader sedan #21190 av Fredrik
Är det någon mer än jag som har problem med att tycka om sig själv? För mig blir det väl sakta bättre antar jag.
Förrut hade jag ett självförakt, men det har jag inte längre. Men jag har väldigt svårt för att tycka om mig själv.
Någon mer som känner på samma sätt? Jag har hört många gånger att man skall försöka intala sig själv att man är bra och sådär.
Det är lätt för någon som tycker om sig själv att säga, att jag duger som jag är.
Men för en person som inte känner kärlek inför sig själv är det nog svårare. Kanske måste jag bara vänta ut det här. Tiden får läka alla sår som man har, för att stå framför spegeln och försöka intala sig själv att man är bra funkar inte riktigt för mig.
Jag tror nog mer på att försöka göra sånt som är roligt istället coh att försöka se det positiva istället.
Men jag önskar verkligen att jag kunde lära mig att tycka om mig själv, mitt liv hade nog varit mycket lättare att leva och man skulle mått så mycket bättre.
Jag är villrådig inför detta och vet ej hur jag skall göra.
  • kgu
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #21196 av kgu
Svar från kgu i ämnet Tycka om sig själv
Hej Fredrik

Jag har tagit upp i ett tidigare inlägg om att jag också har haft svårt för att tycka om mig själv. Övervikten gjorde mig oharmonisk och när jag såg mig själv på kort så grät jag och fick ångest. Jag ville ju att tjejerna skulle titta på mig,men det har dom inte gjort på länge. Nu vet jag inte om du är överviktig,men om du är det så kan man ju alltid förändra det.
Annars måste man få hjälp med detta och ändå se det man har och vara glad för det. Jag sa till min psykolog för ett halvår sedan att jag tycker att jag ser konstig ut och då sa hon: Hur ska man se ut då. Alla ser vi olika ut och man måste tycka om sig själv, för det är det viktigaste i livet enligt henne. Tycker man inte om sig själv så har man svårt att tycka om andra.
Dalai Lama skrev att överdrivet självförakt/självhat kan bottna i en överdriven egenkärlek. Det kanske inte alltid är så,men ofta. Tänk på dom som tycker om dig,för dom ser något hos dig som du inte ser. När man senare i livet får må bättre så tror jag att man lättare kan tycka om sig själv. Har du social fobi? Vid social fobi kan man få ångest över att man har svårt att tycka om sig själv.
  • putte
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #21199 av putte
Svar från putte i ämnet Tycka om sig själv
Hej!ett bra tips!börja göra saker som du vill!som mej tex jag jobbade många år i ett familjeföretag.men tog till slut steget att börja jobba inom vården och samtidigt ägna mej lite åt politik +försöka ge råd istället för att ta råd.
putte
  • konstig
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #21200 av konstig
Svar från konstig i ämnet Tycka om sig själv
JAg HATAR mig själv :cry: :cry:
Mer
18 år 8 månader sedan #21202 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Tycka om sig själv
Ja det är det jag också kommer fram till, att man skall göra det man tycker är roligt.
Sen är jag nog lite dum med det där att ta råd av andra, det finns nog inga genvägar att ta.
Jag får lära mig med tiden att tycka om mig. Älska är ett för starkt ord för mig ännu.
Mer
18 år 8 månader sedan #21286 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Tycka om sig själv
Hej, jag har oxå problem med att tycka om mig själv... Tycker inte att jag duger, tycker jag är dålig och otillräcklig, tycker att det är nå¨t fel på mig och det här sitter så jävla djupt. Det jag inte tycker om det är det sättet jag lever på, känner mig lite falsk, jag vill var äkta, tycker det e finare... Men det är svårt att vara äkta, man måste vara modig och man måste ju kunna tillåta sig vara lite falsk och ha en fasad oxå... Hela tiden ett starkt ogillande och tyckande att jag inte e så bra...
Jävligt jobbigt och slöseri på livet... Jag tycker bättre om mig själv i dagens läge i jämförelse 6-7 år bakåt i tiden... så det e ju bra.
Kärleken finns nog där tror jag, nåra gånger har jag börjat gråta för att jag känner en sån jäkla kärlek till mig själv. Kärleken kan dyka upp sådär ibland.
Hej.