Självskadande

Mer
8 år 3 månader sedan #797339 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Självskadande
Sen är det så att kring 2010 försvann bland det sista av mitt självförtroende o min självkänsla. För jag var i en relation som präglades av mer eller mindre ofrivilligt sex plus tjat om att jag måste ändra mig.
Mer
8 år 3 månader sedan #797593 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Självskadande
Läst att Clozapine kan minska självskador. Berny Påhlsson skrev i boken Vingklippt ängel att hennes självskador upphörde när hon fick Clozapine. Clozapine används också vid självmordstankar och minskar självmordsrisken.
Mer
8 år 3 månader sedan #797602 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Självskadande
Kanske kan få clozapine när jag börjar på psykosmottagningen i vår. Hoppas!
Mer
7 år 3 månader sedan #899149 av crazycatlady
Svar från crazycatlady i ämnet Självskadande
Jag har självskadat mycket. Skurit mig, missbrukat droger och alkohol, överdoserat. Jag tycker att jag lärt mig att hantera ångesten på andra effektiva sätt än självdestruktivt. För ångest är nåt som aldrig försvunnit för mig den tar sig bara andra uttryck nu. Min hund gör mycket för mig. Hon ger mig kärlek och glädje och gemenskap. Hon får mig att gå ut de dagar jag allra helst vill stanna i sängen och dra täcket över huvudet (många dagar). Jag tränar nästan varje dag. Sticker ut och springer eller cyklar på motionscykeln. Det är bra medicin för mig. Sen tar jag mina andra mediciner också - neuroleptika, antidepp och sömnmediciner. För några veckor sen fick jag ett jobbigt ångestskov. På bara några timmar färdades jag flera år bakåt i tiden och jag hade ingen aning om hur jag skulle hantera det. Det är en ångest som är svår att beskriva och jag visste plötsligt inte hur jag skulle signalera om hur dåligt jag mådde utan att göra nåt fysiskt....Det kändes så självklart att skära sig igen fastän jag visste att jag inte skulle visa eller berätta det till nån. Jag var bara så jävla tom och samtidigt ångestfylld. När jag tittar på mina ärr ser jag en slags seger på att jag överlevt. En bekräftelse för mig själv att jag klarade nåt så jobbigt. Jag fick aldrig en kick av att skära mig, kicken var att andra förstod hur dåligt jag mådde. Även om det var en negativ uppmärksamhet så var det ändå uppmärksammat. Jag tror jag skär mig för att inte försvinna. Jag har varit clean i snart 3 år nu och jag vet att om jag använder igen så kommer jag förmodligen inte tillbaka. Så jag har liksom stängt den vägen. Vad finns då kvar om inte att skära sig?
Mer
7 år 3 månader sedan #899153 av mopa
Svar från mopa i ämnet Självskadande
Jag skär mig själv, det går i perioder, har skadat mig själv sen jag var liten.
Mer
7 år 3 månader sedan #899615 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Självskadande
Har skadat mig en del fast ganska ytligt. Ett tag brände jag mig rätt ofta. Annars har jag bara rispat mig. Det är nästan bara brännandet som lämnat märken. Även de har börjat blekna avsevärt! Bara de på handen o handleden är tydliga än.

Men det är flera månader sen jag skadade mig sist, och innan dess hade det också gått lång tid!!!

Jag får fortfarande självskadeimpulser rätt ofta, men det har blivit naturligt att stå emot dem!
*stolt och glad*