Självskadande

Mer
9 år 2 månader sedan #720512 av Geta
Svar från Geta i ämnet Självskadande
Varför vill man ha bekräftelse på det sättet?
Mer
9 år 2 månader sedan #720514 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Självskadande
Jag har aldrig velat ha bekräftelse på det sättet.....det har varit en nödvändighet i dåligt mående och ångest.
Mer
9 år 2 månader sedan #720657 av Saari
Svar från Saari i ämnet Självskadande

Geta skrev: Varför vill man ha bekräftelse på det sättet?


Det är väl ganska självklart att det är lättare att skada sig själv för att på det viset få bekräftelse i att man mår hemskt dåligt av vården framför allt. Det kan också vara rop på hjälp. Jag tycker inte alls att det är konstigt att vi beter oss på det sättet, medvetet eller oftast omedvetet. Vissa tror att de behöver vara självdestruktiva för att på så vis "förtjäna" hjälp, och att det är ett slags mått i hur dåligt man mår psykiskt. Jag vet många som slutat skada sig och som inte får samma hjälp av vården eftersom skadefrihet ser ut som att man börjat må bättre vilket absolut inte alltid är sant. Det är lätt att fastna i det.
Mer
9 år 2 månader sedan #720659 av Geta
Svar från Geta i ämnet Självskadande
Jag har inte behövt självskada mig en enda gång för att få vård. När jag har varit psykotisk, har jag blivit inlagd.
Mer
9 år 2 månader sedan #720662 av Saari
Svar från Saari i ämnet Självskadande
Fast de har ju uppfattat att du är psykotisk = du behöver vård och hjälp. Personligen så känner jag att jag blir mer tagen på allvar eftersom jag har psykosproblematik än någon som inte har det, fast lidandet kan vara minst lika svårt. Har man en "enkel" depression eller ett ångestsyndrom så kan det manifesteras i ett självskadebeteende som gör att vården tvingas öppna sina ögon över hur dåligt man faktiskt mår. Jag tycker att det är så hemskt, diagnosdiskriminering! Alla människor är värd hjälp, man ska inte behöva skada sig för att poängtera allvaret.
Mer
9 år 2 månader sedan #720693 av björk
Svar från björk i ämnet Självskadande
:viking det är där boendestödjare kommer in. Jag vill inte ble förringad hellre urringad sen byt..



Typ Alternvativ någon med civil kurage, någon eller några...... Verksamheten blir ju alldeles urlakad faen



det är prattanter som vill häva sig via vänster. :rotfl :hjärta :hjärta