självmord

Mer
17 år 11 månader sedan #38387 av yellow
Svar från yellow i ämnet självmord
Det kan för många vara en befrielse att begå självmord. De kan te sig lyckliga innan. Just för att dom bestämt sig.
  • osso
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #38393 av osso
Svar från osso i ämnet självmord
Man är inte feg för att man vill ta livet av sig. Man mår så dåligt och kan inte hitta nån lösning på situationen. Man är sjuk om man vill ta livet av sig. Ofta kan man tänka att de nära och kära skulle ha det bättre utan en själv. Man kan inte tänka "rätt".

Om du vill ta livet av dig så behöver du människor omkring dig och OMTANKE. Ge livet en chans och sök vård om du inte kan bli av med tankarna.

Försök hitta en annan utväg. Låt inte tankarna syssla med självmordstankar. Fyll hjärnan med annat.

Kram
Maj
Mer
17 år 11 månader sedan #38399 av yellow
Svar från yellow i ämnet självmord
När överläkare och andra frågar om jag tänkt skada mig själv eller funderat över självmord, svarar jag kort att föräldrar ska inte överleva sina barn. Då blir de nöjda för tillfället då mina förädrar är i bättre skick en en själv. Förstår ett detta var ett problematisk svar för min nuvarande vårdgivare, då jag inte kan se bortom ett visst datum. Har inget att se fram emot, men konstigt nog är jag enormt levnadsglad vid vissa tillfällen, nästan euforisk lycka uppnås vanligtvis sommartid när jag är ute i naturen och kan koppla av ordentligt. En fiske tur är verkligen välgörande men det är inte säker man kommer ut så mycket i sommar, gick nyligen över till sjukersättning och då blir det knapert med soppa pengar. Trist man inte har en sjö i närheten. Försöker mig inte nedslås av alla trista fakta, kanske man är deppresiv med psykotiska inslag?
Många blir ofta förbannade över mina tankar, att det inte är så illa som jag uppfattat det. Att jag skulle vara glad då jag inte hade fysiska handikapp också.
  • osso
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #38400 av osso
Svar från osso i ämnet självmord
Gäst: Om de säger så så vet de inte vad depression är. De vågar/vill inte ta in att du mår dåligt, och lägger upp ett dåligt argument åt dig. Är man djup deprimerad så hjälper det inte att tänka att man har två ben att gå med. Eftersom det är andra tankar och känslor som far runt i en så behöver man annat stöd och andra infallsvinklar.

Det enda som dessa kommentarer medför att att du inte känner dig förstådd och respekterad och lyssnad på. De viftar bort dig när du har öppnat dig. Det gör ännu mer ont i dig och kanske blir du tyst och går undan. Gör inte det. Du har rätt till dina känslor och tankar och rätt att få förståelse och stöd.

Sköt om dig!
Maj
Mer
17 år 11 månader sedan #38401 av Interlude
Svar från Interlude i ämnet självmord
man är absolut inte feg om man tar självmord eller planerar det!
alla klarar olika mycket psykiskt och alla hanterar sina problem på olika sätt. men det är klart att jag inte är för självmord, man måste kämpa, nå botten, kämpa ännu mer och nå botten igen, kämpa tills du tror du kommer att dö av utmattning och sen hamna i det svarta hålet, först då kan man hitta en väg ut ur lidandet.
Mer
17 år 11 månader sedan #38410 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet självmord
De flesta med självmordstankar är nog deprimerade och skulle därför behöva behandling för sin depression. Det flesta får ju effekt av antidepressiva eller kognitiv beteendeterapi, så det borde bli bättre. För de med självmordstankar finns det råd här på sajten att läsa:
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am....php?f=1&t=28968 [/url]<!-- l -->